سمنان - خبرگزاری مهر: استاندار سمنان از افتتاح و بهره برداری 405 پروژه و طرح با اعتباری بالغ بر921 میلیارد و 762 میلیون ریال طی هفته دولت در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد وکیلی بعد از ظهر چهارشنبه در آستانه هفته دولت در نشست خبری خود با خبرنگاران در محل استانداری سمنان ضمن اشاره به افتتاح 405 پروژه و طرح همزمان با هفته دولت در این استان و افزود: هفته آرامش و امید شعار امسال است.

وی تصریح کرد: در شهرستان سمنان 48 پروژه با اعتبار 201 هزار و 249 میلیون ریال، در شاهرود 115 پروژه با 226 هزار و 433 میلیون ریال، در دامغان 71 پروژه با اعتبار 155هزار و 790 میلیون ریال و در گرمسار 51 پروژه با اعتباری افزون بر 107هزار و 821 افتتاح و به بهره برداری می‌رسند.

35 درصد از واحدهای تولیدی استان سمنان زیر ظرفیت فعالیت دارند

استاندار سمنان ادامه داد: همچنین در مهدیشهر 35 پروژه با اعتبار 98 هزار و 20 میلیون ریال، در میامی 40 پروژه با اعتباری افزون بر 56 هزار و 616 میلیون ریال، سرخه 30 پروژه با اعتبار 55 هزار و 437 میلیون ریال و در آرادان 15 پروژه با اعتبار 20 هزار و 396 میلیون ریال افتتاح می‌شوند.

وکیلی گفت: از این تعداد 78 پروژه ملی استانی، 79 پروژه استانی، 212 از سایر منابع و 35 پروژه با استفاده از تسهیلات در استان سمنان اجرا شده است.

وی با اشاره به وضعیت صنایع و اشتغال در استان سمنان با یادآوری اینکه در حال حاضر 35 درصد از واحدهای تولیدی این استان زیر ظرفیت فعالیت دارند، گفت: مشکل برخی از این واحدها نقدینگی، برخی صادرات، مسایل کارگری، برخی مربوط به آب و برق و گاز و برخی مسایل مدیریتی و مربوط به مصرف داخلی دارند.

15 درصد از واحدهای تولیدی استان سمنان تعطیل هستند

مقام عالی دولت در استان سمنان با بیان اینکه 10 تا 15 درصد از واحدهای تولیدی این استان تعطیل هستند گفت: مهمترین تلاش دولت کمک به مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی و راه اندازی این واحدها است.

وکیلی با اشاره به محدودیت اعتبارات بر اولویت بندی برای تکمیل پروژه های نیمه کاره در استان سمنان تاکید کرد.

وی با اشاره به حجم بسیار بالای پروژه‌های نیمه کاره‌ای که در سفرهای دولت نهم و دهم صورت گرفته بود، گفت: با توجه به اینکه این پروژه‌ها خیلی وسیع بود و دولت پیش‌بینی نمی‌کرد که بتواند از محل درآمدهای خود آنها را به سرانجام برساند و بخش وسیعی از این پروژه‌ها به هر دلیلی نیمه کاره باقی مانده بود که باتوجه به محدودیت های اعتباری، تکمیل این پروژه‌ها به زمان طولانی نیاز داشت، ازیک طرف با آغاز اجرای این پروژه‌ها حقی برای مردم ایجاد شده بود و از طرف دیگر هم با اعتبارات موجود در کوتاه مدت امکان به نتیجه رسانیدن این پروژه‌ها وجود نداشت و از این رو دولت مجبور بود که بابرنامه ریزی و اولویت بندی، پروژه‌هایی راکه از درصد پیشرفت بالایی برخوردارند به اجرا درآورد.

1300 پروژه نیمه کاره در استان سمنان وجود دارد

استاندار سمنان گفت: بر اساس آخرین اطلاعاتی که از دستگاه های اجرایی جمع آوری شده است بیش از یک هزار و 300 پروژه نیمه کاره با نیاز اعتباری بیش از پنج هزار میلیارد تومان در استان وجود داشته که تامین چنین اعتباری باتوجه به محدودیت های اعتباری، درمدت کوتاه امکان پذیر نبوده و بدلیل وجود تورم همراه با رکود، دولت ناگزیر پروژه‌ها را اولویت بندی کرده است.

وکیلی همچنین خاطرنشان کرد: ما هم در راستای سیاست های دولت، پروژه‌ها‌یی را که درصد بالای پیشرفت را داشته و با مبلغ اندکی مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت، به عنوان اولویت اول قرار دادیم.

وی پروژه‌های آبرسانی و بهداشت و درمان، مورد نیاز و ضروری مردم است را از دیگر اولویت ها در استان برشمرد و افزود: حفظ، تداوم و استمرار فعالیت کارخانجات و واحدهای تولیدی در سطح استان بسیار مهم است.

طرح هدفمندی یارانه ها در همان ابتدا از اهداف خود دور شد

استاندار سمنان با اشاره به شرایط کشور در زمان تحویل دولت یازدهم، تصریح کرد: یکی از اقدامات دولت دهم طرح هدفمندی یارانه ها بود که از آن به عنوان هدیه ای به مردم و یک دستاورد بزرگ یاد می کردند اما اجرای این طرح در همان آغاز از اهداف خود دور شد چرا که قرار بود بخشی از درآمدها از محل صرفه جویی ها و افزایش قیمت های حامل های انرژی در بخش تولید سرمایه گذاری شود تا ارزش افزوده ایجاد کند اما در مدت کوتاهی روشن شد، که نه تنها ارزش افزوده ای ایجاد نکرد بلکه عامل افزایش تورم و ایجاد رکود در اقتصاد کشور شد.

وکیلی اضافه کرد: در ادامه این برنامه ها دولت دهم به افزایش واردات روی آورد که همین به بخش تولید داخل ضربات جبران ناپذیری وارد آورد تا آنجا که مردم به خرید کالای خارجی ترغیب شدند و همین ها به تشدید تورم و رکود بیشتر انجامید.

وی با بیان اینکه در برنامه تعدیل اقتصادی دولت دهم قرار بود درآمدهای ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژی در بخش تولید و تکمیل زیرساخت ها و پروژه های عمرانی هزینه شود، تصریح کرد: اما نه تنها این اتفاق نیفتاد که دولت مجبور شد بخشی از اعتبارات و بودجه های بخش های عمرانی که قرار بود در زیرساخت های کشور هزینه شود را برای تامین یارانه ها هزینه کند و همین ها به رکود بیشتر و فشار اقتصادی بر مردم ختم شد.

دولت دهم بسیاری از پروژه ها را نیمه تمام رها کرد

عالی ترین مقام اجرایی دولت در استان سمنان تصریح کرد: از طرفی دولت بسیاری از پروژه ها را نیمه تمام رها کرد و در سفرهای استانی در پاسخ به مطالبه مردم پروژه های دیگری را کلنگ زد که همگی نیمه تمام ماندند بطوری که امروز دولت هم با مشکل ادامه پروژه ها و هم در نگهداری آنها با مشکل روبرو است.

وکیلی با بیان اینکه دولت متعهد به وعده های دولت گذشته است افزود: دولت می کوشد تا آنجا که میسر است طرح های نیمه تمام را نهایی کند اما با توجه به محدودیت های مالی این پروژه ها اولویت بندی می شوند.

وی در خاتمه به بازخوانی وضعیت سیاست خارجی کشور در دولت دهم پرداخت و گفت: دولت تدبیر و امید در حالی دولت را تحویل گرفت که قطعنامه های متعددی بر علیه کشور صادر شده بود و از سویی با انزوای سیاسی شدید روبرو بود، همچنین مسائل حاشیه ای نظیر آنچه در کشورهایی نظیر سوریه، افغانستان، ترکیه و ... بوجود آمد هم فشارهایی به دولت تحمیل کرد که این مسائل هم در بخش اقتصادی و هم در حوزه سیاسی اثرگذار بود.

برچسب‌ها