اراک- خبرگزاری مهر: مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اجرای پروژه ترسیب کربن را یکی از راهکارهای موثر احیای منابع طبیعی در استان دانست و گفت: پروژه بین المللی ترسیب کربن در حال حاضر در منطقه مهمانشهر ساوه و گل چشمه محلات استان مرکزی در حال اجراست.

به گزارش خبرنگار مهر، یوسف یوسفی ظهر پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: پروژه بین المللی ترسیب کربن مهمانشهر ساوه و گل چشمه محلات کار مشترک دولت ایران و برنامه عمران ملل متحد می باشد که با هدف بهبود مراتع تخریب یافته و به منظور بسط و توسعه دیدگاه های مشارکتی در احیا مراتع اجرایی می گردد.

وی زمان اجرای طرح ترسیب کربن در کشور را از اوایل سال 82 اعلام و عنوان کرد: این پروژه برای اولین بار در خراسان جنوبی اجرایی شده و هم اکنون نیز با توجه به شرایط استان مرکزی پروژه مذکور در برخی از نقاط این استان همچون منطقه طراز ناهید ساوه و گل چشمه محلات در حال اجرا است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی ادامه داد: مشکلات ناشی از فرسایش در منطقه گل چشمه محلات، فقر و مهاجرت ناشی از بیابان زایی و وجود پتانسیل های بسیار زیاد همچون وجود منطقه امن محیط زیست و منطقه جذب اکوتوریسم، منطقه ذخیره گاه بادامک گدار ، وجود روحیه مشارکت مردمی و حمایت های همه جانبه مسئولین اجرایی از دلایل انتخاب این منطقه برای اجرای این پروژه قلمداد می شود.

یوسفی ادامه داد: منطقه انتخابی شامل روستاهای گل چشمه، یکه چاه، توتک، جمال آباد، چهلرز، جودان، جردیجان و ارقده است.

این مسئول با اشاره به اینکه این مناطق با وسعتی حدود 50 هزار هکتار برای اجرای این طرح انتخاب شده اند، اظهار داشت: این مناطق با جمعیتی حدود 906 نفر که اکثرا با علت مشکلات ناشی از امکانات معیشتی، کم آبی، بیابانزایی و عدم اشتغال جوانان مواجه هستند، در اجرای این طرح منتخب شده اند.

وی خاطرنشان ساخت: این پروژه در یک برنامه زمانبندی شده پنج ساله با مشارکت ساکنین این مناطق به اتمام خواهد رسید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در ادامه به تشریح فعالیت های انجام شده در مراحل ابتدایی اجرای این پروژه پرداخت و بیان کرد: با آغاز اجرای این طرح در هر روستا افراد محلی با تشکیل نهادهای اجتماعی با عنوان گروه های توسعه روستا به ارائه آموزش و یادگیری در خصوص اداره امور خودشان خواهند پرداخت.

وی اضافه کرد: برنامه های مطالعاتی و آموزشی برای ارتقای سطح آگاهی اعضای گروه های توسعه، بررسی وضعیت و گرایش های اجتماعی، اقتصادی و اکولوژیکی منطقه به منظور تهیه طرح های مدیریتی مشارکتی و تاسیس صندوق اعتباری خرد از جمله برنامه های اجرا شده در این مدت بشمار می رود.

یوسفی در پایان احداث خزانه تولید نهال گلدانی آتریپلکس و انتقال و کاشت آن به عرصه روستای گل چشمه محلات و احداث خزانه تولید نهال گلدانی بادامک روستای یکه چاه را از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط این اداره کل در اجرای پروژه مذکور اعلام کرد.