۲۹ مرداد ۱۳۹۳، ۱۴:۲۱

لوئیس:

ترسیب کربن محفوظ کردن روند بیانزایی است/ باید از آب و زمین بهتر استفاده کنیم

ترسیب کربن محفوظ کردن روند بیانزایی است/ باید از آب و زمین بهتر استفاده کنیم

اراک – خبرگزاری مهر: نماینده سازمان ملل در ایران با بیان اینکه هدف از پروژه ترسیب کربن محفوظ کردن روند بیانزایی است گفت: استان مرکزی با اجرای پروژه ترسیب کربن می تواند زیستگاه هایش را با کاشت نهال با کمک اعضای جامعه از تبدیل شدن به بیابان نجات دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، گری لوئیس نماینده سازمان ملل در ایران ظهر چهارشنبه دربازدید از پروژه ها احیای بیابان در منطقه طراز ناهید ساوه گفت: جهان و زمین به مقطعی رسیده که درحال گرمتر و خشک تر شدن است بنابراین باید از آب و زمین مان بهتر استفاده کنیم.

نماینده سازمان ملل متحد در ایران با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه در حال خشک شدن است ابراز کرد: همانطور که در حال از دست دادن آب این دریاچه هستیم و روندی را برای محفوظ کردن این قضیه در نظر گرفته ایم باید نسبت به روند معکوس سازی بیانزایی نیز اقداماتی همچون ترسیب کربن را اجرایی کنند.

وی اضافه کرد: ایران یکی از دو کشور مهم جهان است که بیشترین جوامع پناهنده را در خودش جای داده است و درطول 35 سال گذشته سازمان ملل شاهد حمایت های جمهوری اسلامی ایران از جوامع پناهنده در این کشور با خدمات آموزشی بهداشتی و اشتغالزایی بوه است.

توسعه همه جانبه کشور در گرو توجه به جامعه محوری است

معاون وزیر و ریاست سازمان جنگلها مرتع و آبخیزداری کشور گفت: توسعه همه جانبه کشور در گرو توجه به جامعه محوری است.

خداکرم جلالی افزود: موضوع جامعه محور بودن می تواند در راستای توسعه مطلوب همه جانبه کشور تاثیرگذار باشد.

وی اظهار اشت: برای رسیدن به توسعه مطلوب باید آینده نگری و جامعه نگری را در نظر بگیریم چرا که همه موضوعات عالم بر هم تاثیرگذارند.

این مقام مسئول پروژه ترسیب کربن در ساوه را پروژه ای دانست که با موضوع جامعه محوری در حال انجام است.

وی افزود: استفاده از جامعه محوری می تواند بیشتر مشکلات جامعه را رفع کند.

هدف از اجرای پروژه ترسیب کربن توانمند سازی افراد است

مدیرکل دفتر امور بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور هم در این بازدید گفت: هدف از اجرای پروژه ترسیب کربن توانمند سازی افراد است.

عباس کارگر ادامه داد: 110 کشور در دنیا در معرض پدیده بیانزایی یا همان زلزله خاموش قرن قرار دارند که کشور افغانستان یکی از آن کشورها به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه در اجرای پروژه ترسیب کربن جوامع افغان ساکن منطقه طراز ناهید ساوه می توانند با آموزش تولید نهال آشنایی با عملیات آبخیزداری و حفظ منابع پایه در بازگشت به کشورشان از این تجارب استفاده کنند گفت: اجرای این پورژه خروجی مهمی همچون همکاری بین بخشی ملی و توانمندسازی جوامع افغان میهمان ایران را نیز در بردارد.

استاندار مرکزی نیز در این بازدید گفت: جوامع افغان میهمان کشور ایران به عنوان دوست و برادر دینی ما در این کشور زندگی می کنند.

محمد حسین مقیمی افزود: تمام سعی جمهوری اسلامی ایران ارائه خدمات بهینه به این برادران دینی است.

حضور 4996 نفراز پناهندگان افاغنه در اردوگاه ساوه

وی با اشاره به زندگی چهار هزار و 996 نفراز پناهندگان افاغنه در اردوگاه میهمان شهر ساوه اظهارداشت: 150 هکتار زمین برای آبیاری تحت فشار، یونجه ، گندم ذرت و دیگر کشت های بومی منطقه در اختیار این افراد قرار گرفته است.

استاندار مرکزی وجود دو مدرسه، یک مرکز بهداشتی و درمانی و ارائه خدمات برای رفاه حال این افراد را از دیگر امکانات در اختیار جوامع افغان حاضر در این اردوگاه عنوان کرد و افزود: حدود 300 نفر از جوانان افغانی این اردوگاه در دانشگاه های استان مشغول تحصیل اند.

مقیمی اجرای پروژه ترسیب کربن در این منطقه را برای احیا فضای سبز و جلوگیری از بیابانزایی اعلام کرد و ابراز داشت: در استان مرکزی حدود 500 هزار هکتار از اراضی استان مرکزی نیازمند اجرای پروژه ترسیب کربن هستند.

مدیرکل منابع طبیعی، آبخیزداری استان مرکزی نیز در این جلسه ابراز داشت: کشور ایران با متوسط بارندگی 250 میلی متر در سال و تبخیری بیش از 3 برابر استاندارد جهانی در کمربند خشک و نیمه خشک دنیا قرار دارد.

یوسف یوسفی افزود: کشور ایران یکی از کشورهایی است که استعداد تبدیل به بیابان را دارا است و استان مرکزی نیز با وسعت حدود 2.9 میلیون هکتار در مرکز استانهای بیابانی کشور واقع شده است.

وی اظهار داشت 490 هزار هکتار از اراضی استان مرکزی استعداد بیابانی و کویری شدن را دارند که اقداماتی در این زمینه و در راستای مقابله با بیابانزایی در استان صورت گرفته است.

اجرای پروژه مقابله با بیابانزایی در کویر میقان اراک را پروژه ای بی نظیر دردنیا دانست و عنوان کرد: با اجرای این پروژه ضمن تثبیت شن های روان همان کنترل تهدیدها توانستیم فرصتهای گردشگری را در این منطقه ایجاد کنیم.

یوسفی اجرای پروژه ترسیب کربن در اطراف اردوگاه شهید ناصری میهمان شهر ساوه را از دیگر پروژه های اجرا شده در راستای مقابله با بیانزایی در ایران مطرح و اظهار داشت: اقداماتی که در سال گذشته در این راستا انجام گرفته است شامل اجرای32 هزار هکتار مطالعه اقتصادی و اجتماعی ظرف 6 ماه، تولید نهال گلدانی آتریپلکس کانی، 100 هزار اصله نهال کاری، 365 هکتار درختکاری، واگذاری 500 هکتار زمین به افاغنه و کاشت درخت در 2 طرف جاده ورودی مهمان شهر درچهار ردیف از مله این اقدامات به شمار می رود.

کد خبر 2353968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha