۳۰ مرداد ۱۳۹۳، ۱۶:۰۳

یوسفی خبر داد:

اجرای طرح بین المللی ترسیب کربن در مهمانشهر ساوه و گل چشمه محلات استان مرکزی

اجرای طرح بین المللی ترسیب کربن در مهمانشهر ساوه و گل چشمه محلات استان مرکزی

اراک- خبرگزاری مهر: مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اجرای پروژه ترسیب کربن را یکی از راهکارهای موثر احیای منابع طبیعی در استان دانست و گفت: پروژه بین المللی ترسیب کربن در حال حاضر در منطقه مهمانشهر ساوه و گل چشمه محلات استان مرکزی در حال اجراست.

به گزارش خبرنگار مهر، یوسف یوسفی ظهر پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: پروژه بین المللی ترسیب کربن مهمانشهر ساوه و گل چشمه محلات کار مشترک دولت ایران و برنامه عمران ملل متحد می باشد که با هدف بهبود مراتع تخریب یافته و به منظور بسط و توسعه دیدگاه های مشارکتی در احیا مراتع اجرایی می گردد.

وی زمان اجرای طرح ترسیب کربن در کشور را از اوایل سال 82 اعلام و عنوان کرد: این پروژه برای اولین بار در خراسان جنوبی اجرایی شده و هم اکنون نیز با توجه به شرایط استان مرکزی پروژه مذکور در برخی از نقاط این استان همچون منطقه طراز ناهید ساوه و گل چشمه محلات در حال اجرا است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی ادامه داد: مشکلات ناشی از فرسایش در منطقه گل چشمه محلات، فقر و مهاجرت ناشی از بیابان زایی و وجود پتانسیل های بسیار زیاد همچون وجود منطقه امن محیط زیست و منطقه جذب اکوتوریسم، منطقه ذخیره گاه بادامک گدار ، وجود روحیه مشارکت مردمی و حمایت های همه جانبه مسئولین اجرایی از دلایل انتخاب این منطقه برای اجرای این پروژه قلمداد می شود.

یوسفی ادامه داد: منطقه انتخابی شامل روستاهای گل چشمه، یکه چاه، توتک، جمال آباد، چهلرز، جودان، جردیجان و ارقده است.

این مسئول با اشاره به اینکه این مناطق با وسعتی حدود 50 هزار هکتار برای اجرای این طرح انتخاب شده اند، اظهار داشت: این مناطق با جمعیتی حدود 906 نفر که اکثرا با علت مشکلات ناشی از امکانات معیشتی، کم آبی، بیابانزایی و عدم اشتغال جوانان مواجه هستند، در اجرای این طرح منتخب شده اند.

وی خاطرنشان ساخت: این پروژه در یک برنامه زمانبندی شده پنج ساله با مشارکت ساکنین این مناطق به اتمام خواهد رسید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در ادامه به تشریح فعالیت های انجام شده در مراحل ابتدایی اجرای این پروژه پرداخت و بیان کرد: با آغاز اجرای این طرح در هر روستا افراد محلی با تشکیل نهادهای اجتماعی با عنوان گروه های توسعه روستا به ارائه آموزش و یادگیری در خصوص اداره امور خودشان خواهند پرداخت.

وی اضافه کرد: برنامه های مطالعاتی و آموزشی برای ارتقای سطح آگاهی اعضای گروه های توسعه، بررسی وضعیت و گرایش های اجتماعی، اقتصادی و اکولوژیکی منطقه به منظور تهیه طرح های مدیریتی مشارکتی و تاسیس صندوق اعتباری خرد از جمله برنامه های اجرا شده در این مدت بشمار می رود.

یوسفی در پایان احداث خزانه تولید نهال گلدانی آتریپلکس و انتقال و کاشت آن به عرصه روستای گل چشمه محلات و احداث خزانه تولید نهال گلدانی بادامک روستای یکه چاه را از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط این اداره کل در اجرای پروژه مذکور اعلام کرد.
 

کد خبر 2354655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha