به گفته مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد، از ابتدای بهمن 92 تا پایان مرداد امسال، به 29 هزار و 66 عنوان کتاب مجوز داده شده و تا پایان مرداد فقط 607 عنوان کتاب نزد این دفتر است که همچنان در دست بررسی است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی شجاعی صائین مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در نشست خبری مسئولان این معاونت با رسانه‌ها که در محل سالن اجتماعات دبیرخانه شورای فرهنگی عمومی در تهران برگزار شد گفت: رویکرد اصلی ما در دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی، اجرای کامل مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است طوری که باید جنبه‌های سلبی و ایجابی قانون یکجا دیده شود. ما اگر دغدغه داریم که اثری را غیرمجاز اعلام کرده ایم و یا اجحافی در یک اثر صورت گرفته است و اجازه انتشار به اثری را که مجاز بوده است، از آن سلب کرده ایم، همچنان که رسانه‌ها نسبت به اجازه ای که اثری برای انتشار گرفته، حساس هستند، باید هر دو بخش را در نظر داشته باشیم.

وی گفت: ما باید به این مساله فکر کنیم که از حضور و اعمال سلیقه اجتناب شود. تشکیل هیات‌های نظارت بر ضوابط نشر در دو حوزه بزرگسال و کودک و نوجوان آرزویی بود که در این دولت در زمانی که من مسئولیت دفتر کتاب را بر عهده نگرفته بودم، محقق شد. اولین جلسه هیات نظارت هم اردیبهشت امسال تشکیل شد و پس از آن هم جلسات فراوانی با اعضای هیات نظارت برگزار کردیم که بعد از بحث و بررسی و تصویب کلیاتی که به آن نیاز داشتیم از جمله مشارکت ناشران در امر ممیزی کتاب و توسعه بحث مشارکت استان‌ها در این زمینه، هم اکنون در حال آماده سازی مقدمات انجام و اجرای این کار هستیم.

شجاعی صائین از ترمیم هیات‌های کارشناسی کتاب، ارتقای سطح کارشناسی این افراد و نیز افزایش تعداد آنها خبر داد و گفت: در حال حاضر کتاب‌های حوزه بزرگسال با میانگین حداکثر 25 روز و کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان با میانگین حداکثر 110 روز تعیین  تکلیف می‌شوند. من می‌توانم اعلام کنم که به طور قطعی هیچ کتابی در حوزه کودک و نوجوان وجود ندارد که بیش از 15 روز نزد ما مانده باشد و تعیین تکلیف نشده باشد.

وی از افزایش 20 درصدی عناوین کتاب‌های چاپ شده در شش ماهه اول سال 93 نسبت به مدت مشابه در سال قبل خبر داد و گفت: در 7 ماهی که بنده عنوان مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی فعالیت کرده ام یعنی از ابتدای بهمن 92 تا پایان مرداد امسال به تعداد 29 هزار و 66 عنوان کتاب مجوز داده ایم و تا پایان این ماه فقط 607 عنوان کتاب وجود دارد که همچنان در دست بررسی است.

مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد گفت: با  توجه به میانگین 175 عنوان کتاب ورودی به مجموعه در هر روز ما تنها کمتر از 4 عنوان کتاب روزانه به عنوان اثر در دست بررسی کنار می‌گذاریم. ما همچنین سعی کرده ایم میزان مراجعه به اداره کتاب را کمتر کنیم. در حال حاضر حدود 500 ناشر امکان ثبت الکترونیک آثارشان را دارند و ما این تعداد را به زودی به 1500 ناشر خواهیم رساند.

وی گفت: ما همچنین به دنبال این هستیم که این مکان را فراهم کنیم که از طریق پیامک، وضعیت انتشار کتاب را به ناشر و از طریق این واسطه، به پدیدآورنده این اثر اطلاع بدهیم.

شجاعی صائین از آغاز بازبینی در دو آیین نامه صدور پروانه نشر و اصلاحیه سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد ضوابط نشر کتاب در دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد خبر داد و گفت: برای بازبینی آیین نامه صدور پروانه نشر، یک اتاق فکر در دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی تشکیل شده که انشاء الله نسخه نهایی این آیین نامه به زودی به معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد ارایه خواهد شد. همچنین ما نسخه اول بازبینی اصلاحیه مسابقه سال 1389 شوری عالی انقلاب فرهنگی در مورد ضوابط نشر را به اتاق فکر اداره کتاب ارایه کرده ایم و انشاء الله به زودی به هیات نظارت بر ضوابط نشر هم ارایه خواهد شد و در صورت تایید از سوی این هیات، به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد انتشار اثری از رضا براهنی و اثری درباره اسماعیل خویی در روزهای گذشته تاکید کرد: استنباط ما در این زمینه‌ها مبنی بر نص قانون است و فکر می‌کنیم قانون نگاهش بر متن کتاب است. ما هم برخی نکات را درباره این کتاب‌ها در رسانه‌ها دیده ایم و شنیده ایم و این نظرات را هم به  هیات نظارت بر ضوابط نشر ارایه می‌کنیم. اگر این هیات تایید کرد که ما مرتکب اشتباهی شده ایم طبیعتاً معنی اش این است که رویکرد ما درست نبوده و فکر می‌کنیم با تصریح قانون، نگاهمان همچنان باید بر متن باشد.

مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد در مورد آخرین وضعیت کتابی از میرکاظمی وزیر اسبق نفت که موضوع آن ماجرای کرسنت است، گفت: هنوز درباره کتاب آقای میرکاظمی ابلاغی نکرده ایم و باید منتظر  نظر کارشناسان مان باشیم.

شجاعی صائین همچنین در پاسخ به این سوال که آیا واگذاری ممیزی به ناشران نیاز به مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارد؟ گفت: طبیعتاً با توجه به جایگاهی که قانون برای هیات نظارت دیده این موضوع صرفاً نیازمند تایید هیات نظارت بر ضوابط نشر است. البته این را هم بگویم که این موضوع به مفهوم واگذاری ممیزی نیست چرا که واگذاری ممیزی به این معنی است که  کار را کلاً به ناشر بسپاریم یعنی او خودش مجوز بدهد و کتابش را منتشر کند و بعد از انتشار کتاب، مثلاً ما بیاییم نقاط اشکال کتاب را بررسی کنیم.

وی افزود: در آیین نامه مربوطه هم نحوه برخورد با تخلفات احتمالی به ناشران داوطلب مشارکت در امر برسی کتاب، پیش بینی شده است که طبیعتا ًاعلام خواهد شد. ما این را با هیات نظارت نهایی کرده‌ایم و انشاء الله ناشران هم در آن مشارکت خواهند داشت.

مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد همچنین در خصوص علل پایین بودن میزان مطالعه در کشور و میزان تاثیر قیمت کتاب در این معضل نیز گفت: خوشبختانه تعداد عناوین کتاب در کشور ما رو به افزایش داشت اگرچه در شمارگان این آمار پایین تر است. بحث تقاضا برای مطالعه را گرچه می‌شود در حوزه قیمت جستجو کرد، اما قیمت کتاب در سالیان گذشته و با این که یارانه صنعت نشر به تقاضای خود صنف نشر از سال 85 حذف شد هیچگاه نرخ افزایش قمیت کتاب از نرخ تورم جلوتر نرفته است و بلکه همواره پایین تر از نرخ بوده است.

وی با بیان اینکه مشکل کتاب نخواندن را باید در بخش‌های فرهنگی و معضل تبلیغ کتاب دید که متاسفانه باید گفت به دلیل اجرای برخی سیاست‌های نادرست کتاب کم کم از سبد مصرف خانوار خارج می‌شود، در پایان سخنان خود از ضرورت تعامل با نهادهای تاثیرگذار در ترویج کتابخوانی برای تبلیغ مطالعه و تمرکز دفتر متبوعش بر این مساله سخن.

شجاعی صائین همچنین درباره سئوالی درباره آخرین وضعیت پرونده انتشارات عصر داستان گفت: ما تقاضا کرده ایم که این پرونده در هیات بدوی رسیدگی به تخلفات ناشران رسیدگی شود که نوز جلسه هیات برگزار نشده و ما منتظر برگزاری این جلسه هستیم.