مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی تصریح کرد: ما در بودجه‌ای که با معاونت فرهنگی برای بنیاد بسته‌ایم، جوایز را ندیده‌ایم یعنی بودجه ما بدون لحاظ کردن جوایز مصوب شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سومین نشست خبری سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز 8 شهریور به اتفاق سایر مسئولان مجموعه‌های تابعه معاونت امور فرهنگی، در محل سالن اجتماعات دبیرخانه شورای فرهنگی عمومی در تهران برگزار شد.

مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: بنده 2.5 ماه است که در بنیاد شعر و ادبیات داستانی مسئولیت گرفته‌ام. این بنیاد کمی دچار رکود در فعالیت بوده به دلیل اینکه برخی تغییرات در ساختار آن ایجاد شده و شعر به آن اضافه شد. ما از پایان خرداد وارد این بنیاد شدیم و در وضعیت تثبیت و در حالت شروع برنامه‌های جدیدمان هستیم.

وی افزود: یک هیئت امنای خوبی برای بنیاد تشکیل شده که برنامه‌هایمان را با استفاده از کمک فکری آنها به پیش می‌بریم. بحث‌های خوبی هم در حوزه‌های مالی برای بنیاد داشته‌ایم و فکر می‌کنم از مهرماه و آبان ما این مشکلات پایان بگیرد.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی اضافه کرد: از آنجا که برگزاری جایزه جلال آل‌احمد و جایزه پروین اعتصامی و جشنواره شعر فجر به بنیاد واگذار شده است، اولویت ما در بنیاد در حال حاضر این مسئله است. ما کمی بیشتر از 2.5 ماه تا اختتامیه جایزه جلال آل‌احمد وقت داریم که آئین‌نامه جدیدی برای آن تدین شده و وضعیت انتخاب اعضای هیئت علمی هم در حالت خوبی به پیش می‌رود و امیدوارم تا 2 هفته دیگر این هیئت مشخص شوند.

قزلی در تکمیل این توضیح و با بیان اینکه بنابراین برای برگزاری جایزه جلال در حال حاضر منتظر تعیین هیئت علمی، بعد از آن دبیر جایزه و بعد از آن تصویب آئین‌نامه جدید هستیم، همچنین از برگزاری سلسله سفرهایی در بنیاد تحت مدیریتش برای فراهم شدن تجارب جدید برای نویسندگان خبر داد و گفت: مقدمات سفر به مکران و تبریز فراهم شده است.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ادامه داد: سلسله نشست‌هایی هم با موضوع شعر و داستان در بنیاد برگزار خواهیم کرد که نخستین آنها در 26 شهریور و در آستانه روز شعر و ادب پارسی خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره مبلغ نقدی جایزه جلال آل‌احمد و اینکه آیا قرار است امسال هم این جایزه برای چندمین بار برگزیده نداشته باشد؟ گفت: در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اینکه این جایزه 110 سکه‌ای به برگزیده جایزه اعطا شود، تصریح شده است ولی تا جایی که من خاطرم هست فقط در یک دوره و آن هم فقط به برنده یک بخش، این جایزه به طور کامل اعطا شده است.

قزلی افزود: نظر ما به عنوان مجموعه‌ای که معاونت فرهنگی به آن اعتماد کرده، این است که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرا شود و اگر به هر دلیلی هم تا الان اجرا نشده، این مسئله باید بازبینی شود. می‌توان این عدد (110 سکه) را کم کرد ولی جایزه را به برگزیده داد.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی همچنین با بیان اینکه در بحث بودجه‌ای که برای این بنیاد تصویب شده، جوایز دیده نشده است، بار دیگر تصریح کرد: ما در بودجه‌ای که با معاونت فرهنگی برای بنیاد بسته‌ایم، جوایز را ندیده‌ایم یعنی بودجه ما بدون لحاظ کردن جوایز مصوب شده است.

وی در مورد آخرین وضعیت انتشارات عصر داستان وابسته به بنیاد متبوعش هم که پرونده آن در مورد ماجرای انتشار کتاب «دوازدهم»، جهت بررسی و صدور رای به هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات ارسال شده است، گفت: نامه این بررسی به ما هم رسیده است.

قزلی درباره وضعیت مکان بنیاد شعر و ادبیات داستانی هم تاکید کرد: فعالیت‌های خوب و مستمری برای حل مشکل جای بنیاد شرودع شده، هم از داخل وزارت ارشاد و هم از بیرون این مجموعه. صحبت‌های موافقت‌آمیزی در این زمینه صروت گرفته ولی تا نرویم وارد ساختمان نشویم و مکان را تحویل نگیریم، چیزی را نمی‌توان به صورت روشن بیان کرد چون ممکن است به اصل مسئله خدشه وارد شود.