قزوین- خبرگزاری مهر: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بسیاری از هنرمندان خوشنویس متقدم عالم و فقیه هم بوده اند زیرا هنر بدون پشتوانه معرفتی نمی تواند به تعالی برسد و تزئینی و کالبدی خواهد شدکه به ماندگاری هم نخواهد رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، علی جنتی پنجشنبه شب در مراسم اختتامیه سومین دوسالانه خوشنویسی که در شبستان مسجدالنبی قزوین برگزار شد، گفت: نستعلیق شاعرانه ترین خط اسلامی و نشانه ذوق و هنر اسلامی است که لطافت و استحکام را یک جا در خود جمع کرده است.

وی افزود: خوشنویسی هنری مهذب است که بیشتر از مهارت به معرفت نیاز دارد به همین دلیل پیشینیان این هنر به فضیلت شهره بودند و آن را بر هنر مقدم می دانستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: بسیاری از هنرمندان خوشنویس متقدم عالم و فقیه هم بوده اند زیرا هنر بدون پشتوانه معرفتی نمی تواند به تعالی برسد و تزئینی و کالبدی خواهد شدکه به ماندگاری هم نخواهد رسید.

خوشنویسان با معرفت آشنا شوند

وی بیان کرد: باید نسل جوان خوشنویسان با معرفت آشنا شود تا دچار غرور و خود بینی نشود که این موضوع آفتی است که مسیر تعالی و رشد و تکامل را سد می کند.

جنتی اظهارداشت: هرچند آموزش در هنر خوشنویسی بسیار مهم و اساسی است اما در کنار آن باید هدایت گری و نشان دادن مسیر توسط اساتید جدی گرفته شود.

قزوین پایتخت خوشنویسی ایران است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از قزوین به عنوان پایتخت هنر خوشنویسی کشور یاد کرد و افزود: با تلاش استادان متقدم و متاخر به نام این رشته این منطقه کانون هنر خوشنویسی شده و برگزاری جشنواره دوسالانه در دیاری کهن و با سابقه در فرهنگ و هنر بستر خوبی برای تعالی هنر خط ایجاد کرده است.

وی با گرامیداشت یاد مرحوم استاد ابوالحسن محصص مستشاری تصریح کرد: محصص از استادانی بود که به خوشنویسی عشق وافر داشت و با معرفت خوشنویسی را آموزش می داد و این هنر در دیار قزوین مرهون نام آن زنده یاد است.

جنتی گفت: هنر خوشنویسی بارزترین هنر ایران اسلامی است که عرصه های جدیدی را به روی هنرمندان کشور گشوده است و آثار فاخری که مانند نگین درخشانی در میان آثار هنری می درخشد را خلق کرده که هر روز علاقمندان بیشتری پیدا می کند.

وی بیان کرد: نباید اجازه دهیم تجاری شدن خوشنویسی و فروش آثار هنری جنبه معرفتی این هنر را به باد فراموشی بسپارد و هنرمندان را از این جنبه معنوی دور کند لذا اساتید این حوزه دقت کنند این موضوع مشکل ساز نشود.

آرامگاه خوشنویسان نباید مهجور و متروک بماند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه ضمن انتقاد از بی توجهی به آرامگاه بزرگان خوشنویسی کشور یادآورشد: در حالی که برای شعرا آرامگاه های آبرومندی داریم اما مقبره خوشنویسان متروک و مهجور است لذا باید تلاش کنیم از این وضعیت خارج شویم و نسبت به جبران این غفلت همت کنیم.

جنتی افزود: انجمن خوشنویسان می تواند با مشارکت شهرداری و میراث فرهنگی نسبت به شناسایی آرامگاه خوشنویسان مطرح کشور اقدام کند تا شناسنامه مدونی برای نصب در مقبره های این هنرمندان تدارک دیده شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه استاندار قزوین از قسمتهای مختلف نمایشگاه دوسالانه خوشنویسی در سرای سعدالسلطنه قزوین هم دیدن کرد.