۱۴ شهریور ۱۳۹۳، ۸:۵۸

جنتی:

هنر بدون پشتوانه معرفتی نمی‌تواند به تعالی برسد/ انتقاد از بی‌توجهی به آرامگاه بزرگان خوشنویسی کشور

هنر بدون پشتوانه معرفتی نمی‌تواند به تعالی برسد/ انتقاد از بی‌توجهی به آرامگاه بزرگان خوشنویسی کشور

قزوین- خبرگزاری مهر: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بسیاری از هنرمندان خوشنویس متقدم عالم و فقیه هم بوده اند زیرا هنر بدون پشتوانه معرفتی نمی تواند به تعالی برسد و تزئینی و کالبدی خواهد شدکه به ماندگاری هم نخواهد رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، علی جنتی پنجشنبه شب در مراسم اختتامیه سومین دوسالانه خوشنویسی که در شبستان مسجدالنبی قزوین برگزار شد، گفت: نستعلیق شاعرانه ترین خط اسلامی و نشانه ذوق و هنر اسلامی است که لطافت و استحکام را یک جا در خود جمع کرده است.

وی افزود: خوشنویسی هنری مهذب است که بیشتر از مهارت به معرفت نیاز دارد به همین دلیل پیشینیان این هنر به فضیلت شهره بودند و آن را بر هنر مقدم می دانستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: بسیاری از هنرمندان خوشنویس متقدم عالم و فقیه هم بوده اند زیرا هنر بدون پشتوانه معرفتی نمی تواند به تعالی برسد و تزئینی و کالبدی خواهد شدکه به ماندگاری هم نخواهد رسید.

خوشنویسان با معرفت آشنا شوند

وی بیان کرد: باید نسل جوان خوشنویسان با معرفت آشنا شود تا دچار غرور و خود بینی نشود که این موضوع آفتی است که مسیر تعالی و رشد و تکامل را سد می کند.

جنتی اظهارداشت: هرچند آموزش در هنر خوشنویسی بسیار مهم و اساسی است اما در کنار آن باید هدایت گری و نشان دادن مسیر توسط اساتید جدی گرفته شود.

قزوین پایتخت خوشنویسی ایران است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از قزوین به عنوان پایتخت هنر خوشنویسی کشور یاد کرد و افزود: با تلاش استادان متقدم و متاخر به نام این رشته این منطقه کانون هنر خوشنویسی شده و برگزاری جشنواره دوسالانه در دیاری کهن و با سابقه در فرهنگ و هنر بستر خوبی برای تعالی هنر خط ایجاد کرده است.

وی با گرامیداشت یاد مرحوم استاد ابوالحسن محصص مستشاری تصریح کرد: محصص از استادانی بود که به خوشنویسی عشق وافر داشت و با معرفت خوشنویسی را آموزش می داد و این هنر در دیار قزوین مرهون نام آن زنده یاد است.

جنتی گفت: هنر خوشنویسی بارزترین هنر ایران اسلامی است که عرصه های جدیدی را به روی هنرمندان کشور گشوده است و آثار فاخری که مانند نگین درخشانی در میان آثار هنری می درخشد را خلق کرده که هر روز علاقمندان بیشتری پیدا می کند.

وی بیان کرد: نباید اجازه دهیم تجاری شدن خوشنویسی و فروش آثار هنری جنبه معرفتی این هنر را به باد فراموشی بسپارد و هنرمندان را از این جنبه معنوی دور کند لذا اساتید این حوزه دقت کنند این موضوع مشکل ساز نشود.

آرامگاه خوشنویسان نباید مهجور و متروک بماند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه ضمن انتقاد از بی توجهی به آرامگاه بزرگان خوشنویسی کشور یادآورشد: در حالی که برای شعرا آرامگاه های آبرومندی داریم اما مقبره خوشنویسان متروک و مهجور است لذا باید تلاش کنیم از این وضعیت خارج شویم و نسبت به جبران این غفلت همت کنیم.

جنتی افزود: انجمن خوشنویسان می تواند با مشارکت شهرداری و میراث فرهنگی نسبت به شناسایی آرامگاه خوشنویسان مطرح کشور اقدام کند تا شناسنامه مدونی برای نصب در مقبره های این هنرمندان تدارک دیده شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه استاندار قزوین از قسمتهای مختلف نمایشگاه دوسالانه خوشنویسی در سرای سعدالسلطنه قزوین هم دیدن کرد.

کد خبر 2364250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha