مشاور وزیر ارشاد در مراسم رونمایی از بازی رایانه‌ای پروانه با انتقاد از جدی نگرفتن توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در ارتباط با فضای مجازی و تاسیس نظام فراحاکمیتی به نام شورای عالی فضای مجازی از جانب ایشان گفت: در مقابل این همه تاکید رهبری، حس می‌کنم که برخی نمی خواهند این فضا با قدرت به جایی دست پیدا کند. حالم بد است وقی می‌بینم می‌توانیم کاری در این حوزه بکنیم و امکانش را هم داریم اما خودمان را بالقوه باقی می‌گذاریم.

به گزارش خبرنگار مهر، بازی رایانه‌ای پروانه پیش از ظهر امروز در حاشیه دومین نمایشگاه فن‌آوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار شد.

در این نشست علی منصوری مدیرعامل موسسه فرهنگی نشر اندیشه کاظمیون که تهیه کننده این بازی رایانه‌ای نیز به شمار می‌رود در سخنانی اظهار داشت: تلاش های ما برای تولید این بازی نزدیک به دو سال زمان برد و نزدیک به 40 نفر بر روی این بازی کار کردند تا به عشق بچه‌های ایران و به عنوان هدیه کوچکی برای آنها به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: پروانه بازی خوب و قابل عرضه‌ای در سطح ایران و حتی سطح بین‌المللی است و با افتخار می‌گوییم که با به ثمر نشستن آن در دنیا امروز حرفی برای گفتن داریم.

منصوری در ادامه افزود: هدف اصلی ما از ساخت این بازی ابتدا تولید محتوایی درخور توجه و شایسته بود. می‌دانیم که ایران مهد سخن‌وری است و حرف‌های زیاد در دل فرهنگ آن برای عرضه وجود دارد که بیان آنها به مخاطب نوعی حس احترام می‌دهد.

این فعال فرهنگی افزود: در طراحی پروانه سعی کردیم بازی جذاب و پرکششی تولید کنیم که علاوه بر اینکه دارای گرافیکی زیباست دارای فضای دلنشینی نیز باشد؛ از منظر گرافیک و طبیعت نیز به نوعی همخوانی با روح فرزندان ایرانی در این بازی دست پیدا کردیم. در کنار همه این موارد سعی ما بر این بود که ساخت این بازی خشونت ناسالم با خود به همراه نداشته باشد و در عین حال بسیار جذاب و جالب توجه باشد و در یک کلام خانواده‌ها بتوانند به آن اعتماد داشته باشند.

در ادامه این مراسم محمد نجفی سولاری مدیر پیشین مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنانی عنوان داشت: حال من امروز خوب نیست چون می‌بینم که در جای‌جای کشور مقدورات لازم برای فعالیت نخبگان ما فراهم نیست و اجازه داده نمی‌شود تا آنها صنعت نرم‌افزارهای رایانه‌ای ایران را به صنعت نخست کشور مبدل کنند.حال من خوب نیست چون افق 1404 راه پیشرفت را به ما ناشن داده است اما اراده‌ای جمعی برای تحقق آن دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: حال من خوب نیست چون توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در ارتباط با فضای مجازی و  نظام فراحاکمیتی به نام شورای عالی فضای مجازی را می‌بینم و نیز توصیه‌ها و پیشنهادات ایشان در ذیل احکام اعضاء این شورا را می‌بینم اما در مقابل حس می‌کنم که برخی نمی خواهند این فضا با قدرت به جایی دست پیدا کند. حالم بد است وقی می‌بینم می‌توانیم کاری در این حوزه بکنیم و امکانش را هم داریم اما خودمان را بالقوه باقی می‌گذاریم.

نجفی سولاری افزود: وقتی می‌بنیم رسانه‌ها برای افتتاح یک پروژه عادی در صفخات خود به اندازه کافی وق و فضا فراهم می‌کنند اما ما برای رونمایی از کاری مانند این بازی با دو سال زمان و صرف نیروی 40 نفر  باید اینقدر مظلومانه نشست بگیریم.

مشاور وزیر ارشاد در امور فن‌آوری‌های دیجیتال ادامه داد: حال ما می‌تواند خوب شود. این وقتی رخ می‌دهد که ببنیم بر همه تفرق ها چیزه شده و همگرا شده‌ایم؛ وقتی که تیم‌های فعال خلاق در این عرصه را پیدا کرده و در غربت امروز در مقابل بی‌پولی و حمایت نشدن از آنها پشتیبانی می‌کنیم و زیر چتر خودمان می‌گیرم تا محصول ایرانی تولید کنند. حالمان وقتی خوب می‌شود که گروه‌های فعال ایرانی در خارج از کشور را به داخ آورده و به تولید محصولات بومی تشویق می‌کنیم.

وی در ادامه داد: از ابتدای سال جاری شبکه ملی اطلاعات از اوایل امسال توسط وزارت ارتباطات برای دسترسی در حال هماهنگ شدن است و نهادهای بالادستی نظام نیز درک درستی از منظر بی‌توجه نماندن به آن پیدا کرده‌اند. به نظر من بودجه هزار میلیاردی معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری می‌تواند در این مسیر یک جهش ایجاد کند و البته قول همکاری در این زمنیه نیز ازسوی این معاونت داده شده است. در همین زمینه مجلس نیز به دنبال قراردادان مواردی در قانون برنامه پنج ساله ششم است که در آن سهمی از درآمد تولید نرم‌افزار به خریدار آن اختصاص پیدا کند و او نیز حس کند که در پروسه تولید آن منفعت دارد.

نجفی سولاری تصریح کرد: در زمینه فضای دیجیتال موضوع تغییر نگرش به صورت جدی در حال اتفاق افتادن است و از این پس دولت الکترونیک برای ما تنها انجام امور اداری نیست بلکه در حال ایجاد سیستمی در این زمینه هستیم که تمامی موضوعاتی متنی و تصویری حضور جدی دارند.