بجنورد- خبرگزاری مهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی از دستگیری دو نفر شکارچی متخلف قبل از اقدام به شکار در این استان خبر داد.

سیدعلی اصغر مطهری در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به دستگری دو نفر شکارچی غیرمجاز حیات وحش این استان، اظهار کرد: مأمورین اجرایی یگان حفاظت محیط زیست شهرستان جاجرم با انجام عملیات گشت و کمین در ارتفاعات ارتفاعات کوه اوزوم واقع در شمال شرق شهر جاجرم موفق به دستگیری دو نفر شکارچی متخلف قبل از انجام شکار شدند.

وی اضافه کرد: از این شکارچیان متخلف یک قبضه اسلحه برنو، یک دستگاه موتور سیکلت، یک دستگاه دوربین چشمی و مقادیری فشنگ کشف و ضبط شد.

مطهری با بیان این که در این زمینه پرونده ای تشکیل شده است، افزود: متخلفان به همراه پرونده تشکیل شده برای ادامه مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار کرد: طبق ماده 15 قانون شکار و صید، شروع به شکار جانوران وحشی برخلاف مقررات، قابل تعقیب و مجازات است.

به گزارش خبرنگار مهر، خراسان شمالی دو میلیون و 800 هزار هکتار وسعت دارد که 194 هزار و 141 هکتار آن شامل سه پارک ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده سالوک، ساریگل، قرخود، گلول و سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت زیر پوشش مدیریت حفاظت محیط زیست است.

در این استان 65 گونه پستاندار از 197 گونه موجود در کشور، 141 گونه پرنده از 532 گونه موجود، 68 خزنده از 228 گونه موجود، چهار گونه خزنده دوزیست از 20 گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع 160 گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری، کرکس مصری و... در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت(IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.