۲۹ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۳۸

مطهری:

دو شکارچی متخلف در شیروان دستگیر شدند

دو شکارچی متخلف در شیروان دستگیر شدند

شیروان - مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: دو شکارچی غیرمجاز به دلیل شکار پرندگان در شهرستان شیروان دستگیر شدند.

علی اصغر مطهری در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به دستگيري دو شکارچي غیرمجاز در شهرستان شيروان، افزود: بر اساس گزارش پاسگاه انتظامی هنامه شیروان دو نفر شکارچی متخلف به جرم شکار غیر مجاز پرندگان در ساعت سه بامداد شنبه دستگیر شده اند.

وی با اشاره به این که در پی این گزارش مامورین اجرایی اداره محیط زیست شیروان بلافاصله به محل پاسگاه مورد نظر اعزام شدند، اضافه کرد: از دو نفر متخلف دستگیر شده یک قبضه اسلحه ساچمه زنی، تعداد سه فشنگ ساچمه ای، یک عدد تور پرنده گیری و یک قطعه کبک کشف و ضبط شد.

مطهری اظهار داشت: در این زمینه پرونده‌ای تشکیل شد و متخلفان به همراه پرونده تشکیل شده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: طبق ماده ۱۵ قانون شکار و صید، شروع به شکار جانوران وحشی برخلاف مقررات، قابل تعقیب و مجازات است.

وی در ادامه گفت: شهرستان شیروان دارای یک منطقه حفاظت شده به نام گلول و سرانی و سه اثر طبیعی ملی ارس سرانی، صنوبر نظرعلی و سروهای قره باغ است.

به گفته مطهری در عرصه های زیستی این شهرستان گونه های شاخصی نظیر هما، کبک دری، قوچ و میش اوریال، کل و بز، پلنگ زیست می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان شیروان با وسعت بیش از سه هزار و ۷۰۰ کیلومترمربع از شمال به کشور ترکمنستان، از جنوب به شهرستان اسفراین، از شرق به شهرستان فاروج و از غرب به بجنورد محدود می‌شود.

شیروان از شهرهای مرتفع خراسان شمالی محسوب می شود که در دره رود مرزی اترک ما بین کوه‌های کپه‌داغ و آلاداغ جای گرفته‌ و دارای آب و هوای نسبتا سرد در زمستان و گرم و معتدل در تابستان است.

خراسان شمالی دو میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار وسعت دارد که ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار آن شامل سه پارک ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده سالوک، ساریگل، قرخود، گلول و سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت زیر پوشش مدیریت حفاظت محیط زیست است.

در این استان ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور، ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری، کرکس مصری و... در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت(IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

کد خبر 2446583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha