عضو گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به اهمیت معنویت در انسان گفت: معنویت استعداد روحی نامحدودی است که در تمام انسان‌ها بالقوه وجود دارد. کسانی که این استعداد را در خود شکوفا می‌کنند از سلامت معنوی برخوردار هستند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، حجت‌الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف با اشاره به اهمیت معنویت در انسان گفت: معنویت استعداد روحی نامحدودی است که در تمام انسان‌ها به صورت بالقوه وجود دارد.

وی افزود: کسانی که این استعداد را در خود شکوفا می‌کنند از سلامت معنوی برخوردار هستند و اضطراب و افسردگی از علائم آسیب‌های معنوی است.

حجت‌الاسلام مظاهری سیف اذعان داشت: کسی که با یاد خدا نورانی شده است در سخت‌ترین شرایط دچار اضطراب و افسردگی نمی‌شود و منبع بی‌پایان صبر خداوند متعال است و خداوند با دادن صبر به انسان‌ها آرامش را به آنها القاء می‌کند.

وی گفت: وقتی معنویت درونی شکوفا می‌شود انسان دچار بحران روانی نمی‌شود و در نتیجه بیماری در این فرد بروز نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه قرآن راهنمای ارتباط با خداست و راهبر این شکوفایی معنوی است، افزود: تلاوت قرآن، نگاه به آن و شنیدن آیات متبرک قرآن تأثیر سلامت بخشی را به لحاظ معنوی به انسان القاء می‌کند و اعتقاد به فرشتگان به عنوان عاملان الهی بر روی زمین نقشی اساسی در تقویت معنویت در انسان دارد.

این عضو گروه سلامت معنوی فرهنگستان به مراحل رشد معنوی کودکان اشاره کرد و گفت: مرحله نخست که دوره تثبیت معنویت است در دوره جنینی اتفاق می‌افتد و روح معنویت در دوران جنینی در انسان دمیده می‌شود و استعداد معنویت شکل می‌گیرد و برنامه‌ها و مراقبت‌های معنوی مادر تأمین‌کننده این مهم می‌باشد.

حجت‌الاسلام مظاهری سیف عنوان کرد: دستورالعمل‌های بسیاری در ادیان وجود دارد و یکی از آنها تغذیه حلال است که نقش مؤثری دارد چرا که جسم انسان قرار است با روح خدا همراه شود.

وی افزود: دوره بعد دوره خروج معنویت است و نوزادی که پا به این دنیا می‌گذارد داشته‌های معنوی بسیاری دارد و به ربوبیت خداوند متعال شهادت داده است و این سرمایه عظیم معنوی به صورت استعداد در او نهادینه شده است.

وی ادامه داد: خروج معنویت در 18 ماهگی که نوزاد رشد حسی و حرکتی دارد، اتفاق می‌افتد و از دنیای معنوی و روحانی خود خارج می‌شود و ذهن آم آماده است که داده‌های حسی را ذخیره کند.

حجت الاسلام مظاهری سیف گفت: دوره سنی دو تا چهار سال دوره نهفتگی نام دارد و در این دوره کودک با مفاهیم و تصورات آشنا می‌شود و تخیلات پنهان شده فراوانی دارد که بر این اساس باید برای شکوفایی و تأمین سلامت معنوی تخیلات منطبق با واقعیات معنوی به وی آموزش داده شود و این امر به عهده رسانه است که با ساخت برنامه‌های کودک، تخیلات منطبق با واقعیات معنوی را در کودکان افزایش دهند و همچنین رشد هوش معنوی در کودکان باید از دوره پیش‌دبستانی آغاز می‌شود.

گفتنی است همایش سلامت معنوی در تاریخ 12 و 13 آذرماه سال جاری در محل سالن امام خمینی(ره) دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌شود.