رئیس ستاد ملی هفته پژوهش با بیان اینکه با حضور رئیس جمهور از پژوهشگران و فناوران برتر تجلیل می شود، گفت: هفته پژوهش از بیست‌و‌سوم آذر ماه در سالن همایش‌های بین‌المللی آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، وحید احمدی- معاونت پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در نشست خبری هفته پژوهش عنوان کرد: امسال را به فال نیک می گیریم که هفته ملی پژوهش را همزمان با ابلاغ سیاست های علمی و فناوری از سوی مقام معظم رهبری برگزار می کنیم این موضوع برای ما بسیار ارزنده است و موقعیت مناسبی برای کشور ایجاد می کند تا با این فعالیت ورود جدی و عملی به فرمایشات رهبری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه هفته پژوهش از بیست و پنجم آذر ماه 1379 از طرف شورای فرهنگی عمومی کشور روز پژوهش نامگذاری شد، گفت: پانزدهمین دوره هفته پژوهش از بیست‌وسوم آذر ماه با شعار «پژوهش و فناوری پیشران اقتصاد دانش بنیان» برگزار می‌شود.

رئیس ستاد ملی هفته پژوهش اظهار داشت: هدف اصلی از برگزاری همایش پژوهش، ارائه توانمندی ها در جامعه توسط پژوهشگران است تا با نزدیک کردن تقاضا و عرضه به یکدیگر متقاضیان پژوهش ها و ایده ها مشخص شود.

احمدی گفت: مهمترین هدف ما در قالب هفته پژوهش در این همایش با شناسایی و معرفی توانایی پژوهشگاه ها، معرفی پژوهشگران برتر، ایجاد زمینه تجاری سازی یافته های پژوهشی، فن بازار و تعامل پژوهشگران با صنعتگران محقق می شود.

به گفته وی، دستگاه های دولتی، خصوصی و صنعتی کشور در این همایش حضور دارند.

رئیس ستاد ملی هفته پژوهش با بیان اینکه در این هفته مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر با حضور رئیس جمهور صورت می گیرد، خاطر نشان کرد: در نمایشگاه اجلاس معاونین پژوهشی و فناوری دانشگاه ها حضور دارند تا دیدگاه های دانش آموزان در خصوص چالش ها و برنامه های پژوهشی در حوزه های محیط زیست، آب و انرژی را ارائه دهند.

نشست بخش خصوصی با مسئولان پژوهشی

وی یادآور شد: یکی از برنامه هایی که همزمان با این اجلاس برگزار می شود این است که بخش خصوصی در پی نشستی با حضور رؤسا و مراکز پژوهشی مشکلاتشان را در خصوص پژوهش مورد بررسی قرار می دهند.

احمدی با اشاره به اینکه در نمایشگاه امسال فعالیت های جدیدی نسبت به سال گذشته وجود دارد، افزود: هدف ما بررسی ایده های برتر است تا با ارزیابی آنها به مراکز پژوهشی ابلاغ شود و ایده های پژوهشی به ستاد ملی هفته پژوهش برسد که دانشگاه ها محوریت این فعالیت را برعهده دارند.

تحقیقات علوم انسانی در هفته پژوهش

رئیس ستاد ملی هفته پژوهش عنوان کرد: در این نمایشگاه فضای جداگانه ای برای علوم انسانی ایجاد شده تا زمینه های ایجاد ایده‌های فناورانه و پژوهشی صورت گیرد؛ چراکه تاکید مقام معظم رهبری هم به تحول در رویکرد پژوهش در علوم انسانی است.

وی خاطر نشان کرد: بنا داریم تا در نمایشگاه هفته پژوهش مسابقاتی با محوریت آموزش و پرورش داشته باشیم که فرهنگ پژوهشی در دانش‌آموزان ایجاد شود.

احمدی با بیان اینکه ستاد هفته پژوهش یک ستاد ملی است، ادامه داد: این نمایشگاه با حضور نمایندگان مختلف وزارتخانه های آموزش و پرورش، علوم تحقیقات و فناوری، نفت، صنعت و معدن و معاونت علمی و فناوری برگزار می شود.

رئیس ستاد ملی هفته پژوهش خاطر نشان کرد: از دیگر برنامه های جنبی نمایشگاه هفته پژوهش، برنامه های استانی است که به استانداران نامه ای ارسال شده تا ستادهای استانی تشکیل شود و یک هفته قبل از برگزاری این نمایشگاه در تهران هفته پژوهش در استان ها برگزار شود.

روز شمار هفته پژوهش 

وی در خصوص روزشمار هفته پژوهش توضیح داد و گفت: بیست‌وسوم آذر ماه روز اول افتتاحیه هفته پژوهش و زنگ پژوهش، روز دوم روز صنعت، روز سوم انتخاب پژوهشگران و فناوران برتر و در روز آخر روز فناوری و اختتامیه است.

احمدی افزود: بیست‌وپنجم آذر ماه در اجلاس سران با حضور رئیس جمهور جشنواره پژوهشگران برتر برگزار می شود.

رئیس ستاد ملی هفته پژوهش در ادامه گفت: در سال گذشته فن بازار بودجه ای معادل 300 میلیارد تومان را بر روی دستاوردهای پژوهشی سرمایه گذاری کرد.

رفع مشکلات معاونت علمی و وزارت علوم

وی در خصوص وضعیت همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم تحقیقات و فناوری توضیح داد و اذعان داشت: مشکلات این دو نهاد به طور قابل توجهی مرتفع و کارگروهی تشکیل شد تااغلب موارد موازی‌کاری و نکاتی که ممکن بود باعث تداخل فعالیت های معاونت علمی و فناوری با وزارتخانه شود، احصاء شود.

احمدی در ادامه گفت: این کارگروه به صدور مجوز شرکت های دانش بنیان پرداخت که تاکنون 800 میلیارد تومان اعتبار گرفته ولی این میزان اعتبار در سال گذشته 25 میلیارد تومان بوده که با بلوکه شدن آن امکان استفاده از این بودجه وجود نداشت.

مشکل طرح های کلان ملی 

رئیس ستاد ملی هفته پژوهش در خصوص آخرین وضعیت طرح های کلان ملی توضیح داد: تنها چالش ما در خصوص این طرح‌ها، چالش مالی نبوده بلکه ساختارهای مدیریت پروژه مشکل مدیریتی و تعریف پروژه ها نیز از مشکلات ما در اجرای طرح های کلان بوده است.

وی ادامه داد: با وجود 47 طرح کلان که 2 هزار و 500 میلیارد تومان حجم مالی دارد که در این یکسال فعالیت های خوبی برای اجرای این طرح ها صورت گرفته است.

احمدی افزود: کارگروه راهبردی و ارزیابی طرح های کلان صورت گرفته که نتایج این ارزیابی ها را در آینده به شورای عتف ارائه می کنیم.

رئیس ستاد ملی هفته پژوهش تصرحی کرد: تاکنون 22 طرح کلان ملی مورد حمایت دستگاه های اجرایی قرار گرفته است.

مظفر شریفی -مدیر کل دفتر امور پژوهشی و دبیر پانزدهمین جشنواره تقدیر از پژوهشگران برتر نیز گفت: امسال نیز به  به روال سال های گذشته، تقدیر از پژوهشگران برتر  در سالن اجلاس برگزار می شود.

وی با بیان اینکه در این همایش فعالان حوزه پژوهشی حضور دارند، افزود:این جشنواره نسبت به سال های گذشته با کیفیت تر برگزار می شود و تا کنون 66 دانشگاه برای شرکت در جشنواره پژوهشگران برتر  اسامی پژوهشگران خود را به دبیرخانه ارسال کرده اند.

شریفی با اشاره به اینکه از هفته آینده کمیته تخصصی جهت داوری تشکیل می شود،خاطر نشان کرد:کف امتیاز  نسبت به سال ها ی گذشته افزایش پیدا کرده که به کیفیت انتخاب  پژوهشگران، تعیین شاخص ها و تولید علم در بحث فناوری  کمک می کند.

وی اذعان داشت:عمده ترین شاخص های مد نظر،طرح های پژوهشی هستند که در بخش صنعت امتیاز قابل توجهی می گیرند.

شریفی با اشاره به اینکه از 66 موسسه، 51 موسسه وابسته به وزارت علوم هستند، افزود: طرح های پژوهشی سایر مراکز 15 مورد بودند که به وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری وابسته نبودند.

وی عنوان کرد: از مجموع 162 پرونده ، 132 پرونده مربوط به دانشگاهها و 30 مورد مربوط به دستگاههای اجرایی بوده است که در نهایت 40 نفر به عنوان پژوهشگر برتر معرفی می شوند.