بجنورد- خبرگزاری مهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: یک راس آهوی زنده توسط چند تن از جوانان روستای کلاته آقازاده اسفراین از دست شکارچیان غیرمجاز نجات داده شد.

سیدعلی اصغر مطهری در گفتگو با خبرنگار مهر، از نجات و رهاسازی یک رأس آهو در شهرستان اسفراین خراسان شمالی خبر داد و افزود: در هفته جاری چند تن از جوانان و دوست داران محیط زیست در روستای کلاته آقازاده در منطقه دشتي سالوک اسفراین یک رأس آهوی زنده را از چنگ شکارچیان غیرمجاز نجات داده و آن را تحویل اداره حفاظت محیط زیست دادند.

وی اضافه کرد: این جوانان پس از مشاهده تعقيب يک راس آهو توسط شکارچيان غیرمجاز منطقه، برای کمک به آهو به دنبال شکارچيان مي روند و پس از تعقيب و گريز موفق به گرفتن آهو از آنان مي شوند.

مطهری با بیان این که جوانان این روستا، آهوی نجات یافته را به پاسگاه محيط باني تحويل دادند، اظهار داشت: پس از آن این آهو به مدت ۲۴ ساعت در پاسگاه نگهداری شده و پس از انجام معاینات لازم با حضور کارشناسان سازمان حفاظت محيط زيست و اطمینان از سلامت حیوان، آهوی مزبور در منطقه دشتی سالوک رها شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با تقدیر از این اقدام جوانان و اهالی روستای کلاته آقازاده، اظهار امیدواری کرد که تفکر حفاظت و حراست از محیط زیست به فرهنگ غالب جامعه بدل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، خراسان شمالی دو میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار وسعت دارد که ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار آن شامل سه پارک ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده سالوک، ساریگل، قرخود، گلول و سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت زیر پوشش مدیریت حفاظت محیط زیست است.

در این استان ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور، ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری، کرکس مصری و... در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت(IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.