خبرگزاری رویترز در گزارشی به علل نرمش مواضع هسته ای فرانسه در قبال ایران نسبت به یکسال گذشته پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد مواضع سرسختانه فرانسه در قبال برنامه هسته ای ایران نسبت به سال گذشته نرمش بیشتری پیدا کرده است.

در این گزارش علت این نرمش فرانسه در قبال ایران را که سال گذشته موجب بر هم خوردن توافق هسته ای با ایران شد را ترغیب های آمریکا به سیاست های فراگیر و آگاهی فرانسه به این نکته دانسته که شکست مذاکرات هسته ای با ایران می تواند عواقب تلخی برای کل منطقه داشته باشد.

رویترز اینگونه نوشت که یکسال از زمانیکه فرانسه توافق در زمینه برنامه هسته‌ای ایران را خراب کرده است، می‌گذرد و هم‌اکنون موضع نرم‌تری در مذاکرات کنونی وین بین ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) اتخاذ کرده است که این مسئله به حمایت از رویکرد جامع‌تر آمریکا و علم به این بوده است که شکست در مذاکرات عواقب تلخی در سراسر یک منطقه وسیع‌تر به همراه خواهد داشت.

فرانسه که یکی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل است با حق وتو است، برای مدت‌ها شرایط سختی را برای کاهش تحریم‌‌های ایران در قبال تعهدات تهران مبنی بر اثبات اینکه برنامه هسته ای‌اش کاملاً صلح‌آمیز است، طرح کرده است.

این گزارش آمده است سال گذشته گزارشاتی منتشر شد مبنی بر آنکه آمریکا مذاکرات محرمانه‌ای را با مقامات ایرانی صورت داده است و همین مسئله فرصتی را برای فرانسه که عضو دائم شورای امنیت و دارای حق وتو است به وجود آورد که به توافق با ایران "نه" بگوید.

نویسنده علت "نه" فرانسه به توافق هسته ای سال گذشته را استفاده فرانسه از فرصت بوجود آمده برای مطرح کردن خود در سطح بین المللی و توبیخ آمریکا به دلیل بمباران نکردن سوریه به اتهام استفاده از سلاح‌های شیمیایی و همچنین ایجاد فرصتی برای فرانسه برای تقویت روابط تجاری خود با کشورهای عربی منطقه می داند.

رویترز با اشاره به این موارد فوق می افزاید از آنجائیکه شکست مذاکرات هسته ای وین که در جریان است می تواند عواقب هولناکی داشته باشد لذا دیپلمات‌های فرانسوی تمایلی ندارند که مسوولیت این پیامدها را برعهده بگیرند.

"دیدیه بیلیون" معاون رئیس اندیشکده آIRIS  پاریس در این خصوص می گوید: مطرح کردن خود در صحنه جهانی در شرایطی که یک مسئله مهم برای منطقه و روابط بین‌الملل در معرض خطر قرار گرفته است، اینبار نامناسب است و فکر نمی‌کنم که این موضوع دوباره تکرار شود.

وی در ادامه می گوید: فکر می‌کنم فرانسه تلاش می‌کند که در خصوص موضوع ایران تا حدودی خود را بهتر از گذشته نشان دهد و بگوید که کوته فکری ما کمتر شده است.