فائو برای مشارکت در حل معضلات منطقه دریاچه ارومیه اعلام آمادگی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، "سرج ناکوزی" نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در جمهوری اسلامی ایران؛ طی بازدیدی از سواحل شرقی دریاچه ارومیه با تاکید بر آثار منفی ادامه افت سطح آب این دریاچه بر مناطق مجاور و مردم محلی از اعلام آمادگی فائو برای همکاری های فنی با ایران با هدف پاسخگویی به این بحران به روشی پایدار خبر داد.

وی اضافه کرد: تخریب گسترده سرزمین و فرسایش بادی در محدوده ده ها هزار هکتار از اراضی مجاور دریاچه ارومیه که در نتیجه افزایش شوری به وجود آمده است، عملا وقوع طوفان های نمک و شن و فرسایش بادی بیشتر در این مناطق را در پی داشته است.

نماینده فائو در ایران تصریح کرد:  این فرسایش سرزمین؛ تاثیرات منفی جدی بر کشاورزی  و معیشت جوامع محلی و همچنین سلامت ساکنان منطقه وارد ساخته است.

ناکوزی افزود: وضعیت تاسف بار کنونی دریاچه ارومیه که امروز شاهد آن هستیم تاکید ای است بر نیاز به تغییر در شیوه پاسخگویی به شرایط رو به وخامت دریاچه و حفظ این میراث و نماد طبیعی ملی.

وی ادامه داد:  اگرچه اقداماتی که تاکنون برای نجات دریاچه ارومیه انجام شده قابل ستودن است، با این حال  رویکردی جامع، اصولی و مرحله به مرحله که به طور کامل به ابعاد مختلف این مسئله بپردازد و مدیریت پایدار زیست محیطی منابع طبیعی منطقه را محقق نماید، امری بسیار مهم است و در این راستا سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام آمادگی کرد تا تخصص های فنی خود را در طیف گسترده ای از موضوعات شامل مدیریت پایدار اراضی، جنگل و منابع آب ، مقابله با خشکسالی و بیابان زایی را در قالب مشارکت با دولت جمهوری اسلامی ایران به منظور مقابله با چالش های پیش‌روی دریاچه ارومیه به کار گیرد .

براساس این گزارش نماینده فائو در ایران، طی سفر به استان آذربایجان شرقی که با همراهی عباس کارگر؛ مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها مراتع و آبخیز داری وزارت جهاد کشاورزی انجام گرفت، با اسماعیل جبارزاده استاندار و کریم مهری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی دیدار و گفت و گو کرد.