کیوان باژن از آماده‌سازی شناختنامه احمد محمود و کتاب دیگرش با موضوع بررسی تکوین فردیت خلاق در میان نویسندگان و شاعران ادبیات معاصر خبر داد.

کیوان باژن محقق ادبیات در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره کتاب‌های جدید خود گفت: از مدت‌ها پیش درباره تکوین فردیت خلاق دغدغه داشتم. این دغدغه هم در مورد کار و آثار نویسندگان و شاعران کشور بود. بنابراین دست به تولید یک اثر زدم که امروز آن را «پنجره‌هایی برای دیدن» می‌نامم.

وی افزود: شاعری مانند سهراب سپهری را در نظر بگیرید که در یک مقطع زمانی مقابل یک جمع یا گروه قرار گرفته است. دلیلش فردیت این شخص است که باعث می‌شود او جدای از جامعه، به خلاقیت خود پر و بال بدهد. متاسفانه این فردیت‌های خلاق یا کمرنگ هستند و یا توسط فرد یا گروه‌های مختلف پایمال می‌شوند. من سال‌ها به دنبال جواب این سوال بودم که چرا این فردیت، میان ما از بین می‌رود. بنابراین به سراغ شاعران و نویسندگان کشور رفتم و با آن‌ها گفتگو کردم. سیمین بهبهانی، فتح‌الله بی‌نیاز، منوچهر آتشی، ابوتراب خسروی، سید علی صالحی و... جمعی از افرادی هستند که در این باره با آن‌ها به گفتگو نشستم.

این محقق در ادامه گفت: حاصل کار یک کتاب ۳۰۰ صفحه‌ای شده است که کارهایش نزد من تمام شده و آن را به انتشارات هزاره سوم اندیشه سپرده‌ام و قرار است برای گرفتن مجوز نشر به ارشاد برود. در این کتاب هم با شاعران و نویسندگانی که اجتماعی‌تر هستند و هم افرادی که کمتر اجتماعی‌اند و بیشتر به فرم توجه می‌کنند.

نویسنده مجموعه‌داستان «دیروز تا بی نهایت صفر...!» گفت: کتاب دیگرم هم در مراحل پیش از چاپ به سر می‌برد، شناختنامه احمد محمود است که به تازگی برای گرفتن مجوز به ارشاد رفته است. مدت‌ها بود که روی این کتاب کار می‌کردم و نتیجه کار هم یک اثر ۷۰۰ صفحه‌ای در ۷ فصل شد. این کتاب «همراه با احمد محمود» نام دارد و قرار است انتشارات هزاره سوم اندیشه ناشرش باشد.