۵ بهمن ۱۳۹۳، ۹:۳۶

رمان «دیروز تا بی‌نهایت، صفر...!» در بوته نقد قرار می‌گیرد

رمان «دیروز تا بی‌نهایت، صفر...!» در بوته نقد قرار می‌گیرد

جلسه نقد و بررسی رمان «دیروز تا بی‌نهایت، صفر...!»، نوشته کیوان باژن، ششم بهمن ماه در نشر روزگار برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، رمان «دیروز تا بی‌نهایت، صفر...! »، هم عنوانی است برای کتاب کیوان باژن و هم نامی که نیما، شخصیت اصلی داستان، برای کتاب اش برگزیده است. رمان «دیروز تا بی نهایت صفر …!»، راوی پریشانی‌های نویسنده‌ای به نام نیماست. داستان در چند ساعت مانده به سپیده  صبح شب تولد سی و چهار سالگی نیما رخ می‌دهد.

نیما، قهرمان داستان، نویسنده و کارمند مجله‌ای است که جامعه او را پس زده. او تلاش می‌کند تا کار نوشتن داستان تازه‌اش را با عنوان «دیروز تا بی‌نهایت صفر…!» آغاز کند اما آن چه در پس ذهن قهرمان داستان تلنبار شده است اجازه آغاز نوشتن به او نمی‌دهد. «نیما» پیش از نوشتن، گذاری در ناخودآگاه خود را  تجربه می‌کند.

نویسنده در این رمان، خواب و بیداری، توهم و واقعیت را در هم می‌آمیزد. قهرمان داستان او، نیما، درون خود می‌میرد تا نیمایی دیگر به دنیا بیاید و آغازگر داستان باشد.کیوان باژن در جایگاه نویسنده، هرگز چیزی را به وضوح شرح نمی‌دهد  هیچ گاه در مقام دانای کل ظاهر نمی‌شود بلکه گوشه‌ای می‌ایستد و نظاره می‌کند.

نیما، قهرمان داستان درجامعه‌ای زندگی می‌کند که همه آدم‌ها، خود را همه چیزدان می‌پندارند. در میان این جماعت، تنها نیماست که درباره چیزهایی که نمی‌داند، می‌پرسد و ذهن پرسشگری دارد. نیمایی که می‌تواند، خود نویسنده باشد؛ نیمایی که روزنامه‌نگار است و در نشریه کار می‌کند چرا که خود نویسنده هم از اصحاب رسانه است.

دیروز

باژن در این کتاب از هیچ علامت نگارشی استفاده نکرده است از این‌رو، خواننده  کم حوصله که به روایت‌های خطی و داستان‌های معمول و سرراست عادت دارد به سختی می‌تواند با فضای ذهنی موجود در متن همراهی کند.

جلسه نقد و بررسی رمان «دیروز تا بی‌نهایت، صفر...! »، نوشته کیوان باژن، ششم بهمن ماه با حضور نویسنده، رضا خندان، حسن اصغری و طلا نژادحسن، ساعت 16 در نشر روزگار برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان انقلاب، خ. دانشگاه، نبش شهدای ژاندارمری، مرکز خرید دانشگاه، طبیقه زیر همکف، کتاب‌فروشی نشر روزگار مراجعه کنند.

کد خبر 2473106

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha