اراک- استاندار استان مرکزی گفت: خط احیای سه آلومینیوم تا شهریور ۹۴ به صورت کامل بهسازی خواهد شد و برای بهسازی خطوط چهار و پنج این شرکت یک سال فرصت کافی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر محمدحسین مقیمی عصر پنجشنبه در کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر اراک، بیان کرد: هرچند مسئولان ایرالکو برای بهسازی خطوط احیا این کارخانه تا سال ۹۶ فرصت خواسته اند، اما سلامتی مردم یکی از مهمترین اولویت ها ی مسئولین استانی است و به همین منظور باید تلاش مضاعفی صورت گیرد تا اصلاح خطوط احیا تا شهریور ماه ۹۵ پایان یابد.

وی با اشاره به اجرای این |روژه در فازهای مختلف، افزود: فاز اول این طرح که اصلاح نیمه جنوبی خط سه بوده در مدت 14 ماه انجام شده و هم اکنون به پایان رسیده، فاز دوم این طرح در 9 ماه به ثمر خواهد نشست فازهای بعدی هرکدام ظرف مدت شش ماه تکمیل خواهند شد.

وی ادامه داد: طبق مصوبات قبلی تصمیم بر این شده تا خطوط احیا آلومینیوم به صورت درجا اصلاح شده و کارخانه آند سازی نیز به خارج از شهر منتقل شود

مقیمی بیان کرد: طرح احداث کارخانه آند سازی با ظرفیت صدهزارتن در سال به نام شرکت کربن صنعت امیر کبیر نیز شروع شده و انتظار می رود این طرح تا آذرماه سال ۹۶ به پایان برسد و تکمیل آن بیشنر از سه سال طول نکشد.

شناسایی ۳۱۳ واحد آلاینده در اراک

استاندار استان مرکزی از شناسایی ۳۱۳ واحد آلاینده خبر داد و گفت: این واحدهای صنعتی عمدتا در زمینه تبدیل ضایعات، ریخته گری و بازیافت هستند و ۲۸۴ از این واحدها با مجوز و بقیه بدون مجوز فعالیت می کنند.

مقیمی ادامه داد: ۱۰۰ واحد مورد بازررسی قرار گرفته و هشت واحد آلاینده قطعی تشخیص داده شده که سه مورد پلمپ شده و به بقیه تذکر داده شده است.

وی اظهار کرد: باید برنامه زمانبندی تهیه شود تا واحدهای آلاینده برای کاهش آلودگی هوای اراک ظرف مدت مشخصی اقدام  به اصلاح ساختار و تغییر تکنولوژی کنند.

مقیمی با تاکید بر بازررسی هرچه سریتر از ۲۰۰ واحد باقی مانده، اضافه کرد: هرچه سریعتر باید واحدهای مشکوک به آلودگی ششناسایی شده و با آنها برخورد شود مخصوصا واحدهایی که شبانه به فعالیت می پردازند و محیط زیست را آلوده می کنند.

وی ادامه داد: برخورد با واحدهای ضایعاتی و ریخته گری برای کاهش آلودگی هوا به معنی تعطیلی آنها نیست بلکه باید راهکارهایی در نظر گرفته شود تا فعالیت آنها بدون کمترین آسیب صورت بپذیرد.