اراک- حجاب از احکام ضروری دین اسلام است؛ حکمی که بانوان مسلمان با انتخاب پوشش اسلامی به آن پایبندند و بی شک توجه به جایگاه والای حجاب توجه به حفظ منزلت زن است.

در اجتماع عوامل گوناگونی در ارائه الگوهای پوشش منطبق با احکام دین مبین اسلام و ارزش ها و هنجارهای جامعه اسلامی موثرند.

در بازارهایی که رقابت مدل های خارجی و البته غیر اسلامی و غیر ملی در تلاش است بر انتخاب خریداران اثر گذارد و بسیاری را در انتخاب لباس مناسب برای حضور در اجتماع سردرگم کند این طراحان و تولیدکنندگان لباس هستند که می توانند خریداران را در انتخاب لباس مناسب یاری رسانند.

طراحان و تولیدکنندگان لباس عوامل موثر در الگوی حجاب اسلامی

طراح لباس معتقد است که  طراح ایرانی به نیازمندی خانم های ایرانی آگاهی دارد و با شناختی که از اقلیم و مردم ایران دارد می تواند با طراحی بهتر متناسب با محیط ایران به زن ایرانی کمک کند تا بتواند شان خویش را به طور انسانی حفظ کند.

سمیه بزرگی با اشاره به اینکه طرح ها در مزون ها اجرایی و روانه بازار می شود می گوید: برای تخصصی کار کردن مزون ها در زمنه طراحی و دوخت و اجرایی کردن ایده های اصلی خود با بکارگیری مدرسان و  دانشجویان رشته طراحی لباس می توان به نیروهای ایرانی متکی باشیم.

وی یادآور شد: طراحان و تولید کنندگان زیادی  هستند که پوشاک داخلی را با نوآوری، درک نیاز مخاطبان و توجه به معیارهای پوشش اسلامی و ملی راهی بازار می کنند، تولیداتی که برای مصرف کنندگان بویژه بانوان این نوید را دارد که در میان مدل های غیر متعارف غربی می تواننن مدل هاو الگو های اسلامی و ملی را با افتخار  برگزینند.

تنوع در تولیدات متناسب با فرهنگ ایرانی/ 16 مدل چادر و 15 مدل مقنعه

بخت آور یکی دیگر از طراحان افزود: با در نظر گرفتن تنوع رنگ ها و همچنین فعالیت بانوان در جامعه و ادارت و اینکه در زمانی که در  اداره هستند با پوششی که دارند بتوانند به راحتی به انجام امور خود بپردازند تولیدات خود را به مشتریان ارائه می دهیم که این موضوع خود باعث جذب مشتری بیشتر خواهد شد.

وی با معرفی یکی از انواع چادرها به نام صدف گفت: این چادر به گونه ای طراحی شده که نیازی به پوشیدن مانتو و مقنعه ندارد و چادری مناسب برای خانم های ایرانی است که در فصل گرما از آن استفاده کنند و به دلیل آستینی که برای این چادر در نظر گرفته شده افراد می توانند به راحی فعالیت های اجتمای خود را انجام دهند و حتی برای مادرانی که فرزند کوچک دارند مناسب است.

بخت آور خارنشان کرد: ۱۶ مدل چادر و ۱۵ مدل مقنعه و روسری های حجاب برای بانوان ایرانی طراحی شده که بطور کامل ناحیه گردن و دور صورت پوشیده است و فقط گردی صورت مشخص است.

وی با بیان اینکه طراحان باید در طراحی پوشاک اقوام و ملل و استفاده از پیشینه‌های تمدنی در ارائه طرح‌ها و لباس‌های جدید توجه داشته باشند گفت: چادر کمری یک چادر ملی زنان ایرانی بوده که امروز به چادر حسنی که از نظر زیبایی، آراستگی و حجاب کاملتر از چادر کمری است.

وی افزود: بطور کلی سعی می کنیم در تولیدات خود طر ح هایی را انتخاب کنیم که با استانداردهای قرآنی و آیات و کلام خداوند در خصوص حجاب نزدیکتر باشد.

حمایت از تولیدکنندگان و کشف خلاقیت های نو

مریم نیلچی زاده از طراحان لباس گفت: هدف طراحان این است که تولیدات خود را با توجه به حفظ حجاب بانوان و در عین حال در نظر گرفتن زیبایی و متانت و انجام فعالیت های اجتماعی روانه بازار کنند.

وی برگزاری جشنواره ها، فراهم کردن زمینه ای مناسب جهت معرفی برند، ارایه نمونه طرح‌های جدید متناسب با شاخص‌ها و استانداردهای اسلامی ایرانی، ایجاد ساختار مناسب جهت ساماندهی طراحی، تولید و توزیع پوشاک و زمینه‌سازی برای کشف ظهور استعدادها و خلاقیت های نو مرتبط با پوشاک اسلامی ایرانی را زمینه ای برای ترویج پوشش ایرانی اسلامی عنوان کرد.

وی همچنین ایجاد اشتغال پایدار برای طراحان مد و لباس کشور و استان، زمینه‌‌ سازی برای آگاهی بخشی آحاد جامعه با انواع مدهای اسلامی ایرانی، ترویج طرح‌های ملی مناسب با سلیقه‌ها در خور شان والای ملت ایران براساس سبک زندگی اسلامی و تقدیر از طراحان و تلاشگران توسعه پوشاک اسلامی ایرانی را  از دیگر راهکارهای موجود در جامعه برشمرد.

پوشش هر فرد بخشی از موقعیت فرهنگی و اجتماعی  وی را در جامعه نمایندگی می کند و در ایران اسلامی که حجاب با تاریخ آیین و دین ما گره خورده این اهمیت صد چندان است؛ باشد که مسئولین نیز بر همت خود برای حمایت از تولیدکنندگان و متفکرانی که در راستای توسعه فرهنگ اسلامی و ایرانی تلاش می کنند، بیفزایند.

گزارش از: مریم علیمحمدی