کارگردان انیمیشن «دهکده بزابزا» عوامل جذابیت‌بخش به یک مجموعه انیمیشن را نام برد و تأکید کرد نباید از وجه سرگرم‌کنندگی آثار پویانمایی غفلت کرد و فقط به فکر نصیحت کردن مخاطب بود.

محمدرضا خانزاد مجری طرح و کارگردان «دهکده بزابزا» درباره این مجموعه انیمیشن تولید مرکز پویانمایی صبا به خبرنگار مهر گفت:‌ مجموعه داستان‌های «دهکده بزابزا» نوشته گروهی از نویسندگان با سابقه داستان‌های کودک از جمله خانم‌ها طاهره ایبد، سرور کتبی، زهره پریرخ، لاله جعفری، فروزنده خداجو و منیژه پدرامی است که با تشکیل یک کارگروه داستان‌نویسی اقدام به تالیف این مجموعه کردند. این داستان‌ها در نهایت توسط سیدمهدی ابوهاشم به فیلمنامه تبدیل شد.

وی افزود: در شخصیت پردازی‌ها مبنای کار ما ایجاد کاراکترهایی با یک شاخصه رفتاری غالب بوده است. به طور مثال چاقاله، بزغاله‌ای پرخور و یا مشمش کاراکتری لاقید است. البته در کارهای مربوط به خردسالان و کودکان تاکید بر وجه غالب شخصیت لازم است و باید از ایجاد کاراکتر با شخصیت درونی عمیق و چند لایه دوری کرد.

این انیماتور درباره مراحل تولید این مجموعه توضیح داد: در مرحله نخست طراحی شخصیت‌ها و فضا و گرافیک کار، با توجه به شخصیت کاراکترها و متن فیلمنامه اجرا و سپس دکوپاژ و فیلمنامه مصور کار تهیه شد. در مرحله بعد کاراکتر‌ها در نرم افزار max اسکلت گذاری و ریگ شده و از سوی دیگر بک گراند‌های کار تبدیل به سن شد. سپس مرحله انیمه و در پایان با انجام کامپوزیت و گرفتن رندر، خروجی از نرم افزار گرفته شد. در مراحل بعد پروژه تدوین، دوبله و صداگذاری شد.

خانزاد در پاسخ به اینکه چه راهکاری برای جذاب کردن قصه و فضای انیمیشن داشته‌اند و آیا سعی کرده‌اند از نصیحت مستقیم دوری کنند، تصریح کرد: برای جذاب بودن یک مجموعه انیمیشن به نظر بنده، کاراکترها در اولویت هستند. ایجاد کاراکترهایی دوست داشتنی با اخلاق و رفتاری اغراق شده، ریتم و ضرباهنگ تند، ایجاد شوخی‌های کلامی‌ شیرین و داستان سرراست و بدون پیچیدگی می‌تواند باعث جذاب شدن یک مجموعه انیمیشن برای مخاطبان کودک شود.

وی تأکید کرد: بسیاری از مسئولان و مدیران متاسفانه تاکید زیادی بر جنبه آموزشی و تعلیمی‌ انیمیشن برای کودکان داشته و از وجه سرگرم کنندگی آن غافل هستند، در حالی که به نظر من انیمیشن ابزاری برای داستان‌گویی و سرگرمی‌ برای کودکان است و پیام‌ها و پند‌های ساده آن باید به صورت غیرمستقیم بوده و همراه با بطن داستان توسط مخاطب درک شود. البته دسته‌ای از انیمیشن آموزشی وجود دارد که با هدف آموزش خردسالان و کودکان با زبان ساده تهیه می‌شود و هدف اصلی آن وجه آموزشی است.

به گزارش مهر، پخش مجموعه انیمیشن «دهکده بزابزا» به تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا و کارگردانی محمدرضا خانزاد از 19 دی هر روز ساعت 15:15 از شبکه پویا آغاز خواهد شد.