اراک-استاندار استان مرکزی گفت: در شرایط کنونی و با کاهش قیمت نفت، فعال کردن اقتصاد محلی در راس فعالیت های دولت و مدیران است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین مقیمی، ظهر چهارشنبه در کارگروه اشتغال و برنامه ریزی استان مرکزی، با بیان اینکه در استان مرکزی سرمایه گذاری های برای بهره برداری واحدهای مختلف انجام شده است، گفت: تامین نیروی کار متخصص و کارآمد برای فعالیت در این واحدها باید با نظارت و توجه مسوولان مربوطه انجام شود.

وی با اشاره به اینکه فرمانداران شهرهای مختلف باید با ادارات حاضر در این کارگروه ارتباط لازم را برقرار کنند، افزود: این مهم زمینه ای برای برنامه ریزی و نیازسنجی در مشاغل مختلف واحدهای مذکور و آموزش و جذب نیروی متخصص است.

استاندار استان مرکزی با بیان اینکه موضوع اشتغال بهانه ای برای مساله اساسی تر که همان اقتصاد مقاومتی است، مطرح می شود، اضافه کرد: با پایین آمدن قیمت نفت در کشور و شرایط خاصی که ایجاد شده است باید فرصت را غنیمت شمرده و از آن بهره گیریم.

مقیمی ادامه داد: اکنون باید به جای اینکه به دلیل نداشتن درآمد نفتی خود را تحت فشار قرار دهیم، باید موضوع را از نگاه دیگری بنگریم و اگر نفت را از سیستم جاری اقتصاد جدا کنیم می توانیم تصمیماتی اتخاذ تا کشور را از وضع اقتصادی ایجاد شده خارج کنیم.

نیروی انسانی مهمترین ظرفیت استان مرکزی

وی با تاکید بر اینکه استان مرکزی زمینه و امکانات زیادی داشته که مهمترین آن نیروی انسانی است، گفت: این امر می تواند ما را از واستگی به نفت رها و اقتصاد مقاومتی را احیا کند.

استاندار استان مرکزی ادامه داد: راه اندازی واحدهای صنعتی در بخش های مختلف و سرمایه گذاری های انجام شده نیازمند تدبیر مدیریتی و تزریق تسهیلات برای فعالیت سریعتر و بهتر است.

مقیمی اظهار کرد: باید تدابیری اندیشیده شود که علاوه بر حفظ نیروی کار و اشتغال موجود، در ایجاد اشتغال نیز فعالیت های مطلوبی انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه باید اعتبارات لازم تامین ومشکلات سرمایه گذاران رفع شود، افزود: این امر نیازمند تلاش و سختی بوده، اما سختی کار نباید مانع فعالیت مدیران شود، بلکه این امر سبب توانمند شدن هرچه بیشتر در فعالیت ها می شود.

استاندار استان مرکزی با تاکید بر فراهم کردن زیرساخت ها برای تکمیل و بهره برداری، گفت: فرمانداران با حضور مدیران مربوطه باید زیرساخت های لازم برای ایجاد اشتغال جوانان را فراهم کنند.

مقیمی ادامه داد: استفاده از توان شرکت های دانش بنیان و طرح های جدید برای انبوه سازی و اشتغالزایی بر حسب نیاز هر شهرستان ضروری است.

وی با اشاره به اینکه جلسات بررسی شرکت های دانش بنیان در مرکز استان در حال پیگیری است، افزود: این جلسات بادی با مدیریت فرمانداران در شهرستان های مختلف حتی شهرستان هایی که شرکت دانش بنیان ندارند اجرا و نخبکان و فعالان علمی برای ارائه طرح های خود تشویق شوند.

نوآوری و استفاده از آموزش های فنی و حرفه ای در جامعه

استانداراستان مرکزی با تاکید بر نوآوری در طرح ها و آموزش های فنی و حرفه ای، گفت: این آموزش ها زمینه ای برای تربیت نیروهای متخصص و بومی سازی اشتغال در استان مرکزی است.

ایجاد ۱۲ هزار اشتغال طی سال جاری در استان مرکزی

مقیمی با بیان اینکه در ابتدای سال جاری سهیمه هر شهرستان برای اجاد اشتغال ابلاغ شده است، اضافه کرد: در استان مرکزی با حفظ اشتغال موجود باید تا پایان سال جاری ۱۲ هزار شغل جدید ایجاد شود.

وی با اشاره به ایجاد واحدهای جدید و سرمایه گذاری در آن نیازمند فعالیت های کارشناسی است، افزود: با تامین زیرساخت ها باید جلساتی برای رفع مشکلات در این بخش برگزار و مسایل و مشکلات در ایجاد اشتغال رفع شود.

استاندار استان مرکزی با بیان اینکه راهکار مناسب برای خروج از وضع اقتصادی کنونی فعال کردن اقتصاد محلی است، اظهار کرد: شرایط کنونی استثنایی بوده و باید آن را فرصتی برای خروج از وابستگی به نفت بدانیم.

مقیمی ادامه داد: همانگونه که در جنگ خودکفا شدیم و انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندیم امروز با سیاسی های اقتصاد مقاومتی باید کشور را از وضعیت کنونی نجات دهیم.

وی اظهار کرد: امکانات داخلی و حضور سرمایه گذاران می تواند پشتوانه کشور بوده تا از تکیه به کشورهای خارجی برای تامین نیازهای خود رها شویم.