مانه و سملقان- رئیس اداره آموزه و پرورش شهرستان مانه و سملقان گفت: با پایش انجام شده بیش از هشت هزار نفر بیسواد و کم سواد در رده سنی شش تا ۴۸ سال در این شهرستان شناسایی شدند.

ابوالفضل جنتی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: با توجه به بررسی های انجام شده تعداد بیسوادان رده سنی شش تا ۴۸ سال در شهرستان مانه و سملقان خراسان شمالی بیش از چهار هزار نفر است.

وی اضافه کرد: همچنین تعداد کم سوادان این شهرستان نیز بیش از چهار هزار نفر برآورد شده اند که بعد از پالایش، از این تعداد هزار و ۷۰۰ نفر با شرکت در کلاس های سوادآموزی از سطح کم سوادی ارتقا یافتند.

جنتی افزود: یکی از دلایل اصلی آمار بالای بیسوادی در این شهرستان سکونت بیش از ۷۵ درصد جمعیت آن در مناطق روستایی و فقر مالی است.

وی در ادامه گفت: مهم ترین هدف نهضت سوادآموزی ریشه کنی بیسوادی است چرا که پیشرفت هر کشوری و ملتی در بخش های اقتصادی، بهداشتی، هنری، صنایع، آموزش همگانی و ... منوط به سواد افراد است.

جنتی همچنین در مورد دانش آموزان بازمانده از تحصیل در شهرستان مانه و سملقان، اظهار کرد: در سال تحصیلی جاری تعداد ۱۶۲ نفر از دانش آموزان بازمانده از تحصیل در سطح شهرستان شناسایی شد که با اقدامات انجام شده از این تعداد ۱۵۱ نفر در کلاس های درس مشغول به تحصیل شدند.

وی در ادامه با اشاره به این که اکنون در شهرستان ۱۰۳ هزار نفری مانه و سملقان ۱۸ هزار دانش آموز در حال تحصیل هستند، اضافه کرد: از این تعداد بیش از ۹ هزار دانش آموز پسر و هشت هزار دانش آموز دختر در مقاطع تحصیلی مختلف در ۹۸۳ کلاس درس مشغول تحصیل هستند.

جنتی با یادآوری مشکلات پیش روی معلمان در شهرستان مانه و سملقان، گفت: فاصله زیاد روستاها تا مرکز شهرستان، پراکندگی روستاها و تعداد کم دانش آموزان در برخی روستاها که سبب به وجود آمدن چندپایگی دانش آموزان در تعدادی از کلاس ها شده از مهم ترین مشکلات موجود هستند که باعث افت کیفیت تدریس و افت تحصیلی دانش آموزان می شود.

رئیس آموزش و پرورش شهرستان مانه و سملقان همچنین با اشاره به اعتبارات مصوب سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی، افزود: از محل این اعتبارات ساخت پنج آموزشگاه در این شهرستان در دست انجام است که سه مورد از این آموزشگاه ها در دهه فجر امسال به بهره برداری می رسند و دو آموزشگاه دیگر نیز در مهر ماه سال آینده افتتاح خواهند شد.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان مانه و سملقان به مرکزیت شهر آشخانه در شمال غربی استان خراسان شمالی واقع شده و از شمال و شرق به شهرستان بجنورد، از جنوب به شهرستان جاجرم، از غرب به استان گلستان محدود می شود.

این شهرستان با مساحت شش هزار و ۵۳ کیلومترمربع دارای سه شهر، سه بخش، شش دهستان و ۱۴۶ پارچه آبادی است و جمعیت این شهرستان نیز بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۰، ۱۰۳ هزار و ۹۴۴ نفر ذکر شده که ۷۴ هزار و ۳۱۵  نفر آنان در مناطق روستایی و ۲۸ هزار و ۴۴ نفر نیز در سه منطقه شهری سکونت دارند.