بجنورد- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: از ابتدای امسال تا پایان پاییز ۲۰ فقره تخلف تخریب عرصه های زیستی در این استان کشف و با عاملان آنها برخورد قانونی صورت گرفت.

علی اصغر مطهری در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: خراسان شمالی دو میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار وسعت دارد که ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار آن شامل سه پارک ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده سالوک، ساریگل، قرخود، گلول و سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت زیر پوشش مدیریت حفاظت محیط زیست است.

وی در ادامه با اشاره به تخلفات زیست محیطی صورت گرفته در این عرصه ها در سال جاری، افزود: از ابتدای امسال تا پایان پاییز در مجموع ۱۴۰ فقره تخلف تعلیف غیرمجاز دام در این عرصه های زیستی صورت گرفته است.

مطهری اضافه کرد: ۱۴ مورد از این تخلفات تعلیف غیرمجاز دام در منطقه حفاظت شده سالوک، ۹۱ مورد در منطقه حفاظت شده قرخود، ۱۱ مورد در پناهگاه حیات وحش میاندشت، ۱۴ مورد در منطقه حفاظت شده ساریگل، دو  مورد در پارک ملی ساریگل و هشت مورد نیز  در منطقه حفاظت شده گلول و سرانی روی داده است.

وی با بیان این که همچنین در این مدت ۲۰ فقره تخلف تخریب عرصه های زیستی در این استان کشف و با عاملان آنها برخورد قانونی صورت گرفته است، اظهار داشت: این موارد شامل یک مورد تخریب مرتع در پارک ملی سالوک، سه مورد قطع اشجار در منطقه حفاظت شده قرخود، دو مورد ساخت و ساز غیر مجاز در منطقه حفاظت شده قرخود، هشت مورد قطع اشجار در منطقه حفاظت شده گلول و سرانی، یک مورد تخریب جهت ساخت جاده مرزی منطقه حفاظت شده گلول و سرانی، یک مورد دیوار کشی غیرمجاز و احداث باغ در حاشیه اثر طبیعی ملی سروهای قره باغ و چهار مورد تخریب مرتع در منطقه حفاظت شده ساریگل بوده اند.