بجنورد- بازارچه عرضه محصولات طرح های اشتغال و خودكفایی كمیته امداد خراسان شمالی، نمایشگاهی از تلاش و توانمندی مددجویان این نهاد است كه فعل خواستن و توانستن را به زیبایی هر چه تمام تر صرف كرده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، دو هفته ای است كه در محل نبش چهار راه شهید صیاد شیرازی و یا همان هنگ ژاندارمری سابق بجنورد بازارچه موقتی دایر شده است، بازارچه ای برای عرضه محصولات طرح های اشتغال و خودكفایی كمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان شمالی كه از قضا از سوی شهروندان نیز به خوبی استقبال شده است.

وقتی قدم به داخل این بازارچه می گذاری در ابتدا از این كه مددجویان این نهاد محصولاتی به این زیبایی تولید كرده اند تعجب می كنی اما پای صحبت غرفه داران که می نشینی تازه متوجه می شوی كه بسیاری از آنها سال ها است كه در زمینه تولید و یا ارائه این محصولات فعالیت كرده و اكنون برای خود صاحب نام و نشانی هستند.

برخی از آنها مددجو و شماری نیز تنها از تسهیلات كمیته امداد بهره برده اند اما وجه اشتراك همه آنها این است كه در كسب و كارشان از حمایت مالی كمیته امداد بهره برده اند و اكنون علاوه بر این كه خودكفا شده اند در بسیاری از موارد نیز برای چندین نفر دیگر شغل ایجاد كرده اند.

بازارچه محصولات كمیته امداد خراسان شمالی

بازارچه عرضه محصولات تولیدی و توانمندی های طرح های اشتغال و خودكفایی نهاد کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان شمالی از دهم ماه جاری در ۴۶ غرفه در فضایی به وسعت ۱۰۰ مترمربع در محل نبش چهارراه شهید صیاد شیرازی(هنگ ژاندارمری سابق) بجنورد برپا شد و بر اساس برنامه تا پایان این ماه دایر خواهد بود.

در این نمایشگاه تولیدات افراد تحت پوشش نهاد کمیته امداد و تولیدکنندگانی که از تسهیلات کمیته امداد امام خمینی(ره) برای توسعه کارگاه های تولیدی خود استفاده کرده اند؛ در معرض نمایش گذاشته شده و با تخفیف ۲۰ درصدی به فروش می رسد.

وقتی با غرفه داران این بازارچه صحبت می كردم تقریبا همه آنها از این اقدام كمیته امداد استان قدردان بودند چرا كه این نهاد ضمن تهیه و آماده سازی مكان نمایشگاه و غرفه ها و نیز تبلیغات شهری و رسانه ای، هیچ وجهی برای واگذاری این غرفه ها از غرفه داران دریافت نكرده و حمایت های خود را نیز كماكان ادامه می دهد.

کار نیکو کردن از پر کردن است!

محسن گریوانی یكی از غرفه داران این بازارچه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار می كند: نفس برگزاری بازارچه فروش با این كیفیت بسیار خوب بود اما كاش برگزاری آن را به فصل خرید مردم و حول و حوش عید موكول می كردند تا شمار خریداران آن بیش از این میزان می بود.

وی می افزاید: در برگزاری این بازارچه اگر چه تبلیغات مناسبی از طریق صدا و سیما و رسانه های مكتوب و مجازی خراسان شمالی صورت گرفت اما كاش به گونه ای برنامه ای ریزی می شد كه تبلیغات شهری در این زمینه بیش از میزان فعلی بود چرا كه بسیاری از مردم استان شاید توجه چندانی به تبلیغات رسانه ای مرسوم نداشته باشند.

گریوانی اضافه می كند: در حال حاضر تقریبا همه خریداران این بازارچه افراد غیرمددجو هستند و بهتر بود نهاد كمیته امداد استان با ارائه تسهیلات و بن های خرید به مددجویان، زمینه خرید محصولات ارائه شده از سوی مددجویان را نیز فراهم می كرد.

زینب ایمانی، مسئول غرفه ادویه جات و گیاهان دارویی نیز معتقد است كه تبلیغات برای نمایشگاه كمیته امداد بسیار كمتر از میزان تبلیغاتی بود كه برای نمایشگاه همزمان تخته اركان صورت گرفت.

وی كه خود تولید كننده ادویه جات و گیاهان دارویی نیز هست، می افزاید: از مسئولان انتظار داریم در صورت امكان بازارچه ای دائمی برای عرضه محصولات تولیدی مددجویان كمیته امداد دایر كنند چرا كه در صورت دائمی بودن بازارچه به یقین وضعیت درآمد و معیشت استفاده كنندگان از تسهیلات اشتغال زایی و خودكفایی این نهاد بهبود چشمگیری خواهد یافت.

علیرضا ایمانی، یكی دیگر از غرفه داران این نمایشگاه اما معتقد است كه راه اندازی بازارچه دائمی برای برخی از غرفه ها و محصولات چندان مناسب نخواهد بود اما اگر این بازارچه حداقل به صورت فصلی و در موعدهای مشخص برگزار شود غرفه داران می توانند با برنامه ریزی بهتری نسبت به حضور در بازارچه اقدام كنند.

حسین پور  با تاکید بر راه اندازی بازارچه دائمی برای عرضه محصولات تولیدی و طرح های اشتغال زایی کمیته امداد استان می گوید که مسأله مهم در این زمینه محل بازارچه است که باید در دسترس مردم بوده و فروش مناسبی داشته باشد.

سهیلا گریوانی، مسئول غرفه لوازم كادویی بازارچه محصولات طرح های اشتغال و خودكفایی كمیته امداد خراسان شمالی نیز می گوید: بهتر بود تعداد و تنوع غرفه ها افزایش یابد چرا كه در حال حاضر در زمینه برخی محصولات گاهی دو یا سه غرفه فعال است كه میزان فروش آنها تقسیم شده و چندان راضی نیستند اما برای ارائه برخی محصولات هیچ غرفه ای در نظر گرفته نشده است.

وی نیز خواستار تبلیغات بیشتر برای اطلاع مردم از برپایی این نمایشگاه می شود و می افزاید: بسیاری از اقوام و آشنایان ما تازه بعد از گذشته دو هفته؛ از برپایی چنین نمایشگاهی مطلع شده اند.

گریوانی اظهار می كند: با تمام این تفاصیل باید اذعان كرد كه تلاش نهاد كمیته امداد خراسان شمالی در برگزاری و برپایی این بازارچه واقعا ستودنی است چرا كه خدمات دهی بازارچه مناسب بوده و از طرف دیگر نیز غرفه داران برای دریافت این خدمات هیچ هزینه ای پرداخت نكرده اند.

راه اندازی بازارچه دائمی محصولات کمیته امداد در خراسان شمالی

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن ابراز خرسندی از رضایت غرفه داران و مشتریان بازارچه محصولات طرح های اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان، اظهار می کند: هدف از برپایی نمایشگاه عرضه محصولات تولیدی و توانمندی های مددجویان نهاد کمیته امداد امام خمینی(ره) استان آشنا شدن این افراد با روش های فروش و قوانین بازار، بازاریابی برای محصولات تولیدی مددجویان این نهاد، تبلیغ برای محصولات تولیدی و خدمات، عرضه محصولات و تولیدات طرح های اشتغال زایی کمیته امداد، تکمیل حلقه اتصال بین تولیدکنندگان و مددجویان نهاد کمیته امداد با بازاریان و اصناف و ... بوده است.

امان الله حسین پور در پاسخ به برخی از خواسته های غرفه داران از جمله موکول کردن زمان برگزاری نمایشگاه به حوالی عید، می گوید: نهاد کمیته امداد استان در طول سال اقدام به برگزاری چندین نمایشگاه و بازارچه فروش محصولات کرده و تقریبا در هر فصل یک نمایشگاه برگزار می شود.

وی اضافه می کند: امکان دارد پیش از فرا رسیدن عید نوروز و یا در فصل بهار بازارچه دیگری برای عرضه محصولات طرح های اشتغال و خودکفایی مددجویان نهاد کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان شمالی دایر شود.

حسین پور همچنین در مورد راه اندازی بازارچه دائمی برای عرضه محصولات تولیدی و طرح های اشتغال زایی کمیته امداد استان اظهار می کند: پیگیر راه اندازی این بازارچه هستیم اما مسأله مهم در این زمینه محل بازارچه است که در دسترس مردم بوده و فروش مناسبی داشته باشد.

به گفته وی در حال حاضر چند مکان برای استقرار این بازارچه دائمی پیشنهاد شده اما این اماکن با اهداف و نیازهای استقرار بازارچه دائمی مطابقت ندارند.

مدیرکل کمیته امداد خراسان شمالی همچنین در مورد میزان و کیفیت تبلیغات انجام شده برای برپایی این بازارچه اظهار می کند: در این زمینه صدا و سیما و رسانه های نوشتاری و مجازی خراسان شمالی همکاری بسیار ارزنده ای با نهاد کمیته امداد داشتند و افزون بر این همزمان با برپایی نمایشگاه هفت بنر تبلیغاتی ثابت و ۸۰ بنر آویز نیز در سطح شهر بجنورد نصب شد که به نظر می رسد با توجه به توان کمیته امداد برای این نمایشگاه کافی باشد.

وی در پایان با بیان این که همکاری نهادها و دستگاه های مختلف خراسان شمالی برای برپایی این نمایشگاه مناسب بوده است، اضافه می کند: در این زمینه شهرداری بجنورد، نیروی انتظامی، شرکت پیرآباد و ... همکاری ویژه و ارزنده ای با نهاد کمیته امداد امام خمینی(ره) استان داشته اند و همچنان نیز انتظار داریم دستگاه های مختلف برای دایر کردن بازارچه دائمی عرضه محصولات کمیته امداد با این نهاد همکاری کنند.