تهیه‌کننده برنامه «سینمایش» اعلام کرد در این برنامه خبری از بحث تخصصی نیست و مجری برنامه نیز از گفتگو با خاطره‌سازهای سینمای ایران ابراز رضایت خرسندی کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، این روزها در مرکز همایش‌های برج میلاد، در کنار حضور پرتعداد اهالی سینما، اهالی رادیو و تلویزیون نیز فعالانه ظاهر شده‌اند و برنامه‌های مختلفی از شبکه‌های گوناگون صدا و سیما روی آنتن می‌رود.

یکی از این برنامه‌ها، «سینمایش» است که به تهیه‌کنندگی و کارگردانی احمد اطراقچی و اجرای عبدالله روا روی آنتن شبکه نمایش می‌رود.

قرار نیست تخصصی بحث کنیم

اطراقچی درباره فضا و رویکرد این برنامه به مهر گفت: من و محمود محمودی تهیه‌کننده این برنامه هستیم و من نویسندگی و کارگردانی را نیز برعهده دارم. ما جشنواره سی‌وسوم فیلم فجر را با نگاهی مناسب تمام سنین و مخاطب عام پوشش می‌دهیم و سعی کرده‌ایم کمتر از بحث‌های تخصصی استفاده کنیم.

وی افزود: ما بیشتر درصددیم حال و هوای جشنواره و تاثیری را که می‌تواند بر روند حرفه‌ای کار کارگردانان بگذارد به نمایش بکشیم. برنامه ما تولیدی است و دو باکس 20 دقیقه‌ای داریم که 15:30 و 21:30 روی آنتن شبکه نمایش می‌رود.

ترکیب سینما و نمایش برای انتخاب اسم برنامه

مجری برنامه «رادیو هفت» با اشاره به ترکیب سینما و نمایش برای انتخاب اسم برنامه، تأکید کرد: این برنامه در یکی دو سال گذشته روی آنتن شبکه نمایش بوده و ما همین برنامه را با همین اسم با رویکرد جدیدی ادامه داده‌ایم.

اطراقچی ادامه داد: ما با هنرمندان جوان جشنواره از جمله پژمان بازغی، عباس غزالی، کاوه سجادی حسینی، مصطفی کیایی و... گفتگو کرده‌ایم و هر شب در بخشی ویژه با هنرمندانی که در گذشته سیمرغ گرفته‌اند درباره تاثیر سیمرغ در زندگی‌شان و اتفاقات بعد از آن گفتگو کرده‌ایم.

یادی از هنرمندان فقید در تیتراژ

وی یادآور شد: هر شب تیتراژ برنامه ما نیز به یکی از هنرمندان درگذشته تقدیم می‌شود و متنی را یکی از بازیگرانی که مرتبط با هنرمند فقید است می‌خواند و برنامه به او تقدیم می‌شود. از جمله تا به حال برنامه به هنرمندانی چون مرتضی احمدی، رقیه چهره‌آزاد، علی حاتمی، عظیم جوانروح تقدیم شده است و از هنرمندان دیگری چون سیف الله داد، حمیده خیرآبادی، بابک بیات، عسل بدیعی و... در قسمت‌های بعدی برنامه یاد می‌شود.

عبدالله روا نیز در گفتگوی دیگری با مهر، درباره تجربه اجرای برنامه مرتبط با جشنواره فیلم فجر توضیح داد: متاسفانه تعداد زیادی از فیلم‌ها را به دلیل مشغله‌های کاری و گفتگوهایی که وسط نمایش فیلم‌ها ضبط می‌شوند از دست داده‌ام اما فیلم‌های دیگری را نیز تماشا کرده‌ام. مهم‌تر از همه جو عمومی جشنواره و قرار گرفتن در حال و هوای آن است. گرچه با توجه به اینکه در محل برگزاری جشنواره هستیم، از دست دادن فرصت تماشای فیلم‌ها ناراحت کننده است.

گپ و گفت با خاطره سازها

این مجری با اشاره به حضور در کاخ جشنواره، تصریح کرد: بودن در مرکز همایش‌های برج میلاد و دیدن افرادی که با بازی‌ها و ساخته‌هایشان خاطرات خوبی برای من ایجاد کرده‌اند و گپ زدن با تعداد زیادی از آنها بسیار خاطره انگیز است. افرادی همچون علیرضا زرین دست که یکی از نابغه‌های فیلمبرداری است حتی در سینمای جهان.

وی با اظهار امیدواری نسبت به بهره بردن از این فرصت مغتم تأکید کرد: من همواره یک مخاطب علاقمند به سینما بودم و خوشحالم با مطالعات جسته گریخته‌ای که داشتم کم کم با قرار گرفتن در چنین فضایی علم و بینشم نسبت به سینما بیشتر می‌شود. سعی می‌کنم این بینش را تا جایی که می‌توانم بالا ببرم چون سینما هنر لذت بخشی است.

اطلاع رسانی به مردم از بهار سینمای ایران

روا درباره نحوه گفتگو با هنرمندان توضیح داد: همه سعی تهیه‌کنندگان این است برنامه متفاوتی بسازند. آرامشی که در اجرای اطراقچی در «رادیو هفت» می‌بینیم، در رویکرد این برنامه جاری است و این موضوع برای من ارزشمند است. برنامه‌های زیادی هستند که این شب‌ها به صورت تخصصی به فیلم‌ها می‌پردازند و ما نیز بنای این کار را نداشتیم بلکه می‌خواهیم اطلاع رسانی از بهار سینمای ایران برای مخاطبان داشته باشیم و مردم را از طریق تلویزیون در فضای جشنواره قرار دهیم.

مجری برنامه «خیابان ایران» ادامه داد: تلاش می‌کنیم استقبال از جشنواره را با توجه به حضور مردم و همچنین هنرمندان مورد علاقه مردم در جشنواره ارزیابی کنیم.

تلویزیون خانه آرزوهای من است

وی همچنین درباره تغییر و تحولات سازمان صداوسیما نیز اظهار کرد: با توجه به تغییر مدیریت کلان سازمان و تغییرات پلکانی دیگر مدیریت‌ها، ممکن است شاهد نگاه‌های متفاوتی باشیم و این سرنوشت اتفاقات مختلف را عوض می‌کند. مثلا اتفاقی که قبلا بیشتر رخ می‌داد حضور من روی آنتن در برنامه‌های مختلف بود که اکنون کمتر رخ می‌دهد و البته از آن ناراحت نیستم. این را از ته دل می‌گویم تلویزیون برای من خانه آرزوها است گرچه برخی که روشنفکرنمایی می‌کنند به آن می‌گویند جعبه احمق‌ها!

روا در پایان تصریح کرد: تلویزیون همیشه برای من خانه آرزوها است و اکنون نیز از وضعیتی که دارم راضی هستم. در حال حاضر من 15:30 و 21:30 با «سینمایش» روی آنتن هستم و از این اتفاق خوشحالم. ساعت 18 بعد از اذان مغرب نیز تا پایان دهه فجر برنامه «با افتتاح بهار» را در شبکه یک دارم.