نظامالدین کیایی صدابردار «رخ دیوانه» پس از دیدن نام خود در لیست نامزدهای سودای سیمرغ در سی و سومین جشنواره فیلم فجر ابراز خوشحالی کرد و گفتگو با خبرنگار مهر گفت: «رخ دیوانه» در نگاه اول فیلمی با حضور جوانان سینمای ایران به نظر می رسد اما با وجود عوامل پشت دوربین کوهی از تجربه در ساخت این فیلم سینمایی سهیم بوده است که این تجربه در کارکردی پدرانه در پلان به پلان فیلم دیده می شود.
در «رخ دیوانه» همه عوامل سر جای خود قرار گرفته بودند
وی ادامه داد: انتخاب های ابوالحسن داوودی به عنوان کارگردان و مدیر فیلم در ساخت «رخ دیوانه» به اندازه ای درست بوده که همه عوامل سرجای خود قرار گرفته بودند. من بعد از سالها تجربه صدابرداری در سینما برای نخستین بار بود که از حضور در فیلمی اینچنین لذت بردم و تمام هنر خود را در خدمت سینما خرج کردم و این اتفاق مرهون شناخت کارگردان و دکوپاژ سینمایی فیلم بود بنابراین از اینکه صدابرداری این فیلم دیده شد بسیار خوشحال هستم.
این صدابردار سینما که نخستین حضور خود در این عرصه را با صدابرداری فیلم «دونده» به کارگردانی امیر نادری تجربه کرده است در ارزیابی سی و سومین جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: به اعتقاد من ارزیابی و اعتبار یک جشنواره سینمایی به فیلم هایی است که نمایش میدهد و همسان با کیفیت فیلم ها است که میزان استقبال از یک رویداد سینمایی مشخص می شود. به دلیل سرنوشت نامعلوم فیلم ها در اکران عمومی که اغلب یا دچار سانسور و یا توقیف می شوند مردم ترجیح می دهند به هر ترتیب خود را به جشنواره فیلم فجر برسانند ولی متاسفانه دست خالی برمی گردند.
کیایی ادامه داد: پاسخ من در ارزیابی این دوره از جشنوارهفیلم فجر این است که دستان تماشاگران خالی است و جز در مواردی انگشت شمار آثار چشمگیر و قابل اعتنا از سینماگران در این دوره از جشنواره فیلم فجر ندیدم.
وی در پاسخ به اینکه حضور فیلمسازان جوان در سی و سومین جشنواره فیلم فجر چطور بود؟ گفت: سینما متعلق به سینماگران جوان است و اصولا رشد سینما متکی به نگاه نو و ایده های تازه هنرمندان تازه وارد است و خود من هم ترجیح می دهم با جوانان سینماگر همکاری کنم اما نباید فراموش کرد که سینما بی در و پیکر نیست که به هر تازه واردی اجازه و امکان فعالیت دهند بنابراین باید توان و انرژی سینماگران با تجربه و به دنیال آن مدیران سینمایی بر پرورش اندیشههای جوان متمرکز شود.
این صدابردار سینمای ایران افزود: یکی از نکات مورد نقد من این است که هر سینماگر جوانی تا ذره ای اعتبار کسب می کند سراغ بودجه های دولتی برای ساخت فیلم می رود که همین رجوع به معنای فروختن اندیشه و خلاقیت به امکانات مالی دولتی است. به نظر من این روش از اساس اشتباه است. اگر امروزه شاهد اسم های بزرگ در سینمای ایران هستیم به این دلیل است که این اسامی در جوانی خود از دریافت کمک دولتی برای ساخت فیلم امتناع می کردند و اصولا یکی از افتخارات این دسته از فیلمسازان این بود که از بودجه های دولتی برای ساخت فیلم بهره نبرده اند.
اگر جشنواره فیلم فجر وجود نداشت سینمای ایران در کار نبود
نظام الدین کیایی که صدابرداری فیلم «چاقی» را نیز در سی و سومین جشنواره فیلم فجر دارد، تصریح کرد: با وجود همه نقدهایی که به جشنواره فیلم فجر وارد است اما معتقد هستم که اگر جشنواره فیلم فجر وجود نداشت امروز سینمای ایران هم در کار نبود و از این جهت از برگزاری این رویداد سینمایی خرسند هستم.
صدابردار پیشکسوت سینمای ایران با اشاره به این مطلب که حضور جوانان متخصص در رشته های مختلف سینما اندک است، بیان کرد: جذابیت سینما مقابل پرده است و این مهم بر کسی پوشیده نیست و به همین دلیل اغلب افراد دوست دارند مقابل دوربین حضور داشته باشد و اینگونه است که اغلب جوانان دوست دارند یا بازیگر و یا کارگردان شوند و کمتر علاقه ای به انجام حرفه های سخت تر چون صدابرداری، فیلمبرداری، تدوین، گریم و ... وجود دارد چون انجام فعالیت هایی از این دست تخصص و دانش می خواهد.
وی در پایان توضیح داد: از همین رو چون علاقه ای برای یادگیری تخصص هایی از این دست وجود ندارد شاهد هستیم که متخصصان این امور در سینمای ایران اغلب افراد پا به سن گذاشته هستند و فعالیت های پشت دوربین عملا بر دوش یک عده خاص از افراد است.