حجت الاسلام علی جعفری گفت: راهپیمایی نماد نیست بلکه نهاد است و اتفاقاً مهمترین و اساسی ترین نهاد انقلاب اسلامی همین راهپیمایی ۲۲ بهمن است.

به گزارش خبرنگار مهر، سمینار یک روزه جامعه شناسی راهپیمایی ۲۲ بهمن به همت پژوهشکده باقر العلوم(ع) سازمان تبلیغات اسلامی در محل این پژوهشکده برگزار شد. حجت­ الاسلام علی جعفری در این سمینار با عنوان «نسبت وجودی راهپیمایی ۲۲بهمن با راهپیمایی ۹دی» به ایراد سخن پرداخت.

وی با اشاره به این نکته که وجهه اجتماعی فتنه ۸۸ از راهپیمایی سکوت ۲۵ خرداد کلید خورد گفت: در راهپیمایی ۲۵ خرداد جریان فتنه عنصری از وجه اجتماعی انقلاب اسلامی را هدف گرفت که تا پیش از این مهمترین نهاد قوام و قدرت انقلاب بود. راهپیمایی ۲۵ خرداد شبیه سازی راهپیمایی ۲۲­بهمن بود. حتی مسیر راهپیمایی هم همان بود یعنی از میدان انقلاب به سمت میدان آزادی.

وی ادامه داد: اما نکته مهم اینجاست که تلقی راهپیمایی به عنوان یک نماد اساساً اشتباه است. چراکه راهپیمایی نماد نیست بلکه نهاد است و اتفاقاً مهمترین و اساسی ترین نهاد انقلاب اسلامی همین راهپیمایی ۲۲ بهمن است. راهپیمایی هم عامل اجتماعی ایجاد انقلاب است و هم عامل اجتماعی بقای انقلاب. چنانچه که دکتر کچویان نیز در تحلیل خود از راهپمایی به همین مطلب اشاره می­کنند که: راهپیمایی ۲۲ بهمن گرامیداشت انقلابی نیست که سی و چند سال پیش اتفاق افتاده بلکه تکرار خود انقلاب در هر سال است. یعنی به تعبیری ما تا به امروز ۳۶ بار انقلاب کرده ­ایم. دقیقاً همانند مناسک عاشورا. ما در روز عاشورا مجلس ختم برای امام حسین(ع) برگزار نمی­کنیم بلکه می­گوییم امروز خود عاشورا است.

وی ادامه داد: با این تفاسیر اگر یک بار راهپیمایی برگزار نشود، آن روز، روز مرگ انقلاب اسلامی خواهد بود. همه حیثیت اجتماعی و اعتبار عینی و تحقق یافته اجتماعی انقلاب اسلامی بسته به راهپمایی ۲۲ بهمن است. این یکی از متهورانه ترین تصمیماتی است که می­توان درسیاست گذاری برای بقای یک انقلاب انجام داد. به همین جهت است که بیان نظریه­ های ترمیدوری(عقب گرد انقلاب) برای انقلاب­ اسلامی کاملا بی معناست چرا که انقلاب با تکرار سالانه اش در ۲۲بهمن اصلا فرصتی برای بازگشت و ترمیدور باقی نمی­گذارد.

این ماهیت نهادی که پیش از این توضیح داده شد در ۲۵ خرداد زیر علامت سؤال رفت و محل شبهه شد. چرا که راهپیمایی ۲۲ بهمن که هر سال فصل الخطاب همه خلاء­ها و مشکلات و کمبود ها است در سال ۸۸ و پس از راهپیمایی ۲۵ خرداد حیثیتش دچار خطر شد. اتفاق بزرگتری از ۲۲ بهمن لازم بود تا حیثیت راهپیمایی ۲۲ بهمن به آن بازگردانده شود. آن اتفاق بزرگ ۹ دی است. ۹ دی راهپیمایی ای است که شبهه را برطرف کرد و مرز بین ۲۵ خرداد و ۲۲ بهمن را مشخص کرد. ۹دی برقراری تمایز بین ۲۲بهمن با ۲۵خرداد را از طریق بازگشت به اصل نهادی پدیده راهپیمایی انقلابی- مناسک عاشورایی- انجام داد. ۹ دی با بازگشت به اصل حرکت که همان مناسک عاشورایی بود توانست این کار بزرگ را انجام دهد. در ۹دی عملا مرز بین راه پیمایی و مناسک عاشورایی از بین رفت و هر یک به مثابه دیگری تبدیل شد.