بجنورد- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی از افزایش ۵۸ درصدی صادرات غیرنفتی این استان در یازده ماهه سال جاری به نسبت مدت مشابه پارسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، یحیی نیکدل چهارشنبه شب در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین آمار میزان صادرات و واردات خراسان شمالی، اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۲۲۸ میلیون دلار انواع کالاهای غیرنفتی از این استان به ۲۱ کشور هدف صادر شده است.

وی اضافه کرد: این میزان صادرات از از لحاظ وزنی در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود ۳۲درصد رشد داشته و از نظر ارزی نیز ۵۸ درصد نسبت به پارسال افزایش داشته است.

نیکدل با اشاره به این که برنامه پیش بینی شده برای صادرات خراسان شمالی در سال ۹۳ حدود ۱۴۵ میلیون دلار بود، افزود: اکنون در این زمینه بیش از ۵۰ درصد از برنامه پیش بینی شده جلوتر هستیم.

وی با اشاره به این که کشورهای عمده هدف صادراتی خراسان شمالی افغانستان، ترکمنستان، هندوستان و ترکیه هستند، اظهار داشت: بر اساس آمار ۳۰ درصد از کالاهای صادراتی استان به مقصد افغانستان، ۱۷ درصد به ترکمنستان و مابقی به مقصد ۱۹ کشور دیگر صادر می شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در ادامه با اشاره به عزم جدی برای اجرای طرح پروپیلن از سوی پتروشیمی خراسان در بجنورد، اجرای این طرح را دارای مزایای زیادی دانست و افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت از این طرح حمایت کامل دارند.

نیکدل با بیان این که اجرای طرح پروپلین زمینه ایجاد حدود ۳۰۰ صنایع پایین دستی را در خراسان شمالی فراهم کرده و اشتغال زایی چشمگیری در پی خواهد داشت، اضافه کرد: هیئت مدیره پتروشیمی خراسان و سرمایه گذاران این طرح برای اجرای آن به دنبال معافیت‌های مالیاتی هستند و به همین دلیل نیز قصد دارند آن را در منطقه ویژه اقتصادی اجرا کنند.

وی اظهار داشت: بر اساس قانون صنایع مستقر در خارج از شعاع ۳۰ کیلومتری مراکز استان‌ها و نیز صنایع مستقر در مناطق ویژه اقتصادی از معافیت ۱۰ ساله از مالیات برخوردارند و این موضوع در وارد کردن ماشین آلات مورد نیاز و هزینه ثابت صنایع نقش زیادی دارد.

نیکدل افزود: با توجه به این که پتروشیمی خراسان قصد دارد طرح پروپیلن را در جوار مجتمع فعلی خود اجرا کند و این مجتمع نیز در فاصله کمتر از ۳۰ کیلومتری بجنورد قرار دارد به همین دلیل هیئت مدیره شرکت اجرای این طرح در منطقه ویژه اقتصادی را مد نظر قرار داده اند.

وی اضافه کرد: در سال های گذشته محدوده ای در جوار شهرک صنعتی بیدک به عنوان منطقه اقتصادی در نظر گرفته شده بود اما به دلیل آن که اقدام خاصی در آن صورت نگرفته امکان انفصال و انتقال منطقه ویژه اقتصادی بجنورد از بیدک به جوار مجتمع پتروشیمی خراسان وجود دارد.

نیکدل با اشاره به این که  برای انتقال منطقه ویژه اقتصادی بجنورد از کنار شهرک صنعتی بیدک به جوار پتروشیمی خراسان بسترهای مناسبی از جمله زیر ساخت های مربوط به برق، آب و زمین فراهم است، اظهار داشت: بر اساس برنامه در روزهای آتی بازدیدی به همراه مدیران دستگاه های مسئول از جمله منابع طبیعی و آبخیزداری، محیط زیست و ... صورت گرفته و زمینه های اجرای منطقه ویژه اقتصادی در این منطقه فراهم می شود.