یکی از مراجع تقلید از مدیران حوزه‌های علمیه خواست برای ساماندهی تعطیلی‌های حوزه فکری کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی روز چهارشنبه در آخرین درس خارج فقه و اصول خود در سال 93 با اشاره به فرارسیدن تعطیلات نوروزی به طلاب علوم دینی توصیه کرد که در ایام تعطیلات، مطالعه و نوشتن را رها نکنند.

وی با بیان اینکه تعطیلی‌ها نباید بر دروس حوزه غلبه کند، اظهار کرد: مدیران حوزه‌های علمیه باید برای تعطیلی‌های حوزه فکری کنند.

استاد برجسته حوزه با ذکر نمونه‌هایی از مجاهدت علمی و آموزشی علمای گذشته تصریح کرد: مرحوم آیت‌الله گلپایگانی در روز عید هم درس می‌داد.

وی در مورد شروع درس خارج فقه و اصول خود در سال آینده گفت: روز شنبه 8 فروردین ماه که ساعت به جلو کشیده می‌شود، درس را از ساعت 9 و 15 دقیقه آغاز می‌کنیم.

آیت‌الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود با ذکر روایتی از امیرالمومنین علیه السلام اظهار کرد: دو گروه جاهل متنسّك و عالم متهتّك، کمر حضرت علی علیه السلام را شکستند.

وی در تشریح این روایت گفت: جاهل متنسّك به ظاهر عبادت می‌کند ولی مردم را فریب می‌دهد.

این مرجع تقلید خوارج را از این گروه ذکر کرد و افزود: پیشانی خوارج از عبادت پینه بسته بود، ولی علیه حضرت علی(ع) شعار می‌دادند.

آیت‌الله سبحانی در تبیین خصوصیات عالم متهتّك اظهار کرد: عالم متهتّك فردی است که ظاهرا عالم است، ولی برخلاف شرع رفتار می‌کند و در عمل ضعیف است. عالم ظاهرگرا باعث می‌شود مردم از دین خارج شوند.

وی شریح قاضی را یکی از این عالمان ظاهرگرا دانست و افزود: شریح، مردم کوفه را به جهاد دعوت کرد و در ظاهر، تظاهر به عبادت و زهد می‌کرد.

به گفته آیت‌الله سبحانی این افراد در ظاهر محاسن طویلی دارند و دائماً تسبیح به دست هستند و مرتب سبحان الله می‌گویند ولی به علم خود عمل نمی‌کنند و مردم وقتی این عالمان را مشاهده می‌کنند می‌گویند که اگر دین حقیقت داشت، خود این عالم به آن عمل می‌کرد.

استاد درس خارج فقه و اصول معتقد است اگر این دو گروه که باعث گمراهی مردم شده‌اند، در اسلام نبودند، وضعیت اسلام بهتر از این بود.