بجنورد- عضو جامعه قاریان قرآن کریم کشور گفت: تجدید نظر در اعمال و تلاش برای اصلاح رفتار و داشتن کردار سنجیده مهم ترین پیام بهار و فصل دگرگونی طبیعت است.

عباس کیفی بجستانی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به فصل بهار و نو شدن طبيعت، اضافه كرد: طبیعت به‌عنوان یکی از نشانه‌های خدا، سرشار از درس و عبرت است.

وي با بيان اين كه دلی که بیدار است، در هر پدیده ‌ای عبرتی می‌بیند و از هر نشانه‌ای، درسی می‌آموزد، افزود: بهار طبیعت و زندگی دوباره انسان از منظر قرآن کریم دارای ارتباط تنگاتنگ بوده و این مهم برای اهل معرفت و بصیرت آیه‌ای از نشانه‌های خداوند قادر است.

کیفی بجستانی تأمل و تفکر در مورد آمدن فصل بهار و زنده شدن دوباره طبیعت را حاکی از قدرت لایزال خداوند در میراندن و زنده کردن عالم و انسان خواند و تصریح کرد: انسان‌ها با درس گرفتن از طبیعت می‌توانند دگرگونی و تحول را در درون و سرشت خویش ایجاد کرده و تصویری از روز رستاخیز و زنده شدن انسان‌ها در قالبی نو را در ذهن خود مجسم و متصور کنند.

این مدرس دانشگاه با بیان این که بهار پیام زندگی دوباره زیستن و دوباره نگریستن با تجدید نظر در اعمال و رفتار سنجیده را به انسان گوشزد می‌کند، اظهار کرد: انسان مؤمن و متقی در طول عمر خویش باید به‌گونه‌ای زندگی و عمل کند که زیبایی زندگی و شادی را برای خود و دیگران به ارمغان آورد.

وی افزود: یکی از عوامل مهم در چگونگی طراحی و ساختن زندگی، شناخت پیدا کردن نسبت به محدودیت یا ابدیت زندگی انسان است؛ مسأله‌ای که موضوع بیشتر آیات قرآن کریم را به خود اختصاص داده است.

کیفی بجستانی اضافه كرد: همه تلاش انبیاء و تعالیم کتاب‌های آسمانی برای ساختن انسانی است که قرار است در اين دنیا، براي يك زندگي ابدي مهیا شود همان گونه كه خداوند نيز در سوره یونس زندگی و شخصیت انسان تا ابدیت را ترسیم كرده است.

به گفته وي با این نگاه، افرادی که به حیات دنیایی خود راضی و خشنود شدند و زندگی خود را بر اساس فرار از مرگ طراحی کردند، مورد نکوهش قرار می‌گیرند: «إَنَّ الَّذِینَ لاَ یَرْجُونَ لِقَاءنَا وَرَضُواْ بِالْحَیاةِ الدُّنْیَا وَاطْمَأَنُّواْ بِهَا وَالَّذِینَ هُمْ عَنْ آیَاتِنَا غَافِلُونَ؛ کسانى که امید به دیدار ما ندارند و به زندگى دنیا دل خوش کرده و بدان اطمینان یافته‌‌اند و کسانى که از آیات ما غافلند».

عضو جامعه قاريان قرآن كريم كشور افزود: آیه ۲۶ سوره رعد از جمله آیاتی است که توجه به زندگی آخرت را به انسان یادآور می‌شود: «اللّهُ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشَاءُ وَیَقَدِرُ وَفَرِحُواْ بِالْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَ مَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا فِی الآخِرَةِ إِلاَّ مَتَاعٌ؛ خدا روزى را براى هر که بخواهد گشاده یا تنگ مى‌‌گرداند ولى آنان به زندگى دنیا شاد شده‌اند و زندگى دنیا در برابر آخرت جز بهره‌‌اى ناچیز نیست».

به گفته وی زندگی انسان و چگونگی ساختن آن در قرآن کریم جایگاه بسیار بلند و با اهمیتی دارد و نزول قرآن کریم نیز برای آن بود که جهت‌گیری صحیح و الهی این ساختن را به ما بیاموزد.