ارومیه - با حضور مقامات دو کشور ایران و ترکیه پنجمین اجلاس توسعه همکاری های مشترک اقتصادی آذربایجان غربی و استان های مرزی ترکیه پیش از ظهر سه شنبه در شهرستان مرزی خوی آغاز بکار کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، این اجلاس با هدف گسترش همكاري هاي اقتصادي، فرهنگي، گردشگري، تجاري، آموزشي، علمي، دانشگاهي و همچنين حل مسائل و مشكلات مربوط به ترانزيت و گمرك در مرزهاي مشترك به مدت دو روز در خوی برگزار می شود.

پيگيري تفاهم نامه هاي قبلي ميان دو طرف را از ديگر اهداف برگزاري اين اجلاس است که علاوه بر پيگيري مفاد تفاهمات قبلي فيمابين، در روز پاياني اجلاس (۲۳ ارديبهشت) تفاهم نامه جديدي بمنظور گسترش همكاريهاي مشترك، فيمابين استاندار آذربايجان غربي بعنوان رئيس هيئت ايراني حاضر در اجلاس و استاندار وان بعنوان رئيس هيئت اعزامي از جمهوري تركيه، مبادله و منعقد خواهد شد.

این اجلاس با حضور والیان استانهای وان، حکاری، آغاری، ایغدیر و مقامات استانی و محلی استان آذربایجان غربی برگزار و طی دو روز برگزاری ضمن بررسی راه های تقویت روابط تفاهم نامه های ورزشی، فرهنگی، دانشگاهی و صنعتی بین دو طرف به امضا می رسد که عملی کردن آن زمینه ساز تحقق هدفگذاری ۳۰ میلیارد دلاری دو کشور خواهد بود.

اختصاص بیشترین حجم صادرات و واردات آذربایجان غربی به ترکیه، مشترکات بی‌شمار از تمامی ابعاد بین استان‌های مرزی ایران و ترکیه، انجام واردات و صادرات کالاها از طریق مرزهای آذربایجان غربی، جای شکی برای ایجاد توسعه و تقویت شهرهای مرزی نمی گذارد موضوعی که سالهای گذشته چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

آذربایجان غربی تنها استان هم مرز ایران با ترکیه است که هم اکنون دارای سه مرز رسمی با این کشور بوده و بیشترین حجم مراودات کشور نیز از طریق این استان ارسال می شود.

آذربایجان غربی با سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، ۳۷ هزار کیلومتر مربع مساحت داشته و ظرفیت های بسیار قابل توجهی در حوزه های مهم اقتصادی و اجتماعی در کشور داراست.

این استان، دارای ۱۷ شهرستان مختلف است که شهرستانهای ارومیه، سلماس، خوی، چالدران و ماکو و بخشی از اشنویه با ترکیه مرز مشترک دارند، دارا بودن مرز با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری خودمختار نخجوان به عنوان یکی از ویژگی های منحصر به فرد آذربایجان غربی در کشور به شمار می رود.

این استان تنها با کشور ترکیه سه مرز رسمی مشترک دارد که بازرگان - گور بولاغ، سرو - اسن دره و رازی - کاپی کوی را شامل می شوند.