قائم‌مقام مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با اعلام اینکه برای نخستین امسال قیمت تضمینی جایگزین خرید تضمینی در بورس کالا می‌شود، گفت: هم‌اکنون این کار به صورت آزمایشی در دو استان در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدمهدی کلاته رحمانی در نشستی خبری اظهارداشت: امسال برای نخستین در بورس کالا قیمت تضمینی جایگزین خرید تضمینی می‌شود و در حال حاضر این کار به صورت آزمایشی در دو استان کرمانشاه برای محصول جو و در خوزستان برای ذرت انجام می‌شود.

این مقام مسئول افزود: اگر کشاورزی از قیمتی که در بورس به عنوان قیمت تضمینی عرضه می‌شود، راضی نباشد، می‌تواند در انبار تحت نظارت بورس محصول خود  را نگهداری کند.

وی با بیان اینکه  در این صورت  برای آن محصول قبض انبار صادر می‌شود، ادامه داد: در نتیجه کشاورز با قبض انبار و با مراجعه به بانک می‌تواند ۸۰ درصد پول را دریافت نماید.

کلاته افزود: قبض انبار به صورت امانت نزد بانک یا سازمان تعاون روستایی می‌ماند و هر وقت که قیمت مناسب شد و کشاورز تمایل به فروش محصول خود پیدا کرد، آن محصول در تابلوی بورس کالا برای فروش عرضه خواهد شد، همچنین در صورتی‌که قیمت بالاتر از قیمت تضمینی باشد، پول آن به طور کامل به کشاورز داده می‌شود، ولی اگر کمتر باشد، اختلاف قیمت از طرف دولت به تولیدکننده پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم سال آینده به طور کلی قیمت تضمینی جایگزین خرید تضمینی شود، گفت: امسال برخی از کالاهای کشاورزی توسط تعاونی‌های کشاورزی برای اولین بار در بورس عرضه شد؛ ذرت، نخود و شیرخشک از جمله این محصولات بودند.

کلاته با بیان اینکه بوس کالای کشاورزی احیا شده است، اظهارداشت: برای نخستین بار در سال‌جاری بورس کالای کشاورزی فعالیت‌های زیادی را در معامله محصولات داشته است.

وی اظهارامیدواری کرد: از سال آینده شاهد راه‌اندازی بورس کالاهای ثانویه باشیم، چرا که کشاورزان ما خرده‌پا هستند و نمی‌توانند چند تن محصول را در بورس عرضه کنند.

کلاته افزود: به همین دلیل، قرار است اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها محصولات کشاورزان را جمع‌آوری کنند و با هدف ایجاد بازار ثانویه، آنها را به بورس عرضه کنند، ضمن اینکه ایجاد بازار ثانویه باعث شفاف‌سازی قیمت‌ها می‌شود.