قم - مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید مراد و مطلوب امام زمان(عج) را بشناسیم، گفت: منتظر واقعی باید خودش را با اهداف و آرمان‌های امام زمان(عج) منطبق کند.

به گزارش خبرنگار مهر، آخرین وصى پیامبر خدا(ص)، دوازدهمین امام شیعه و چهاردهمین معصوم از خاندان رسالت، حضرت مهدى(ع) در سپیده دم نیمه شعبان سال ۲۵۵ هجرى در شهر سامرا دیده به جهان گشود. با تولد او انتظار تحقق مژده‌اى که به پیامبر(ص) و امامان(ع) از دو قرن پیشتر داده بودند سر آمد و گام او زمین را برکت بخشید.

هنگامی که نام امام زمان(عج) می‌آید واژه انتظار و فرهنگ انتظار در اذهان شیعیان می‌آید و در واقع واژه انتظار آن است که انسان شوق و علاقه پیدا می‌کند که از اصحاب امام زمان(عج) و شیعه او بلکه جزو انصار و یاوران او باشد، اما این منتظر بودن واقعی ویژگی‌هایی دارد که باید آنها را در خود تقویت کنیم.

معرفت و شناخت نسبت به امام زمان(عج) از ویژگی‌های اصلی انسان منتظر  

مدیر گروه مدیریت راهبردی و مطالعات فرهنگی و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع) در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه امروزه همه دنبال این هستیم که تربیت مهدوی پیدا کنیم و در این خصوص باید شاخصه‌های سبک زندگی مهدوی را ذکر کرد، اظهار داشت: عصاره و چکیده مباحث تربیت مهدوی در تولی نسبت به امام زمان(عج) و شیعیان آن حضرت و تبری نسبت به دشمنان خلاصه می‌شود.

حجت الاسلام سید محمد حسین هاشمیان با بیان اینکه معرفت، محبت، اخلاق و رفتار، چهار لایه و اساس تربیت مهدوی هستند، ادامه داد: دعای ندبه، دعا از جانب امام رضا(ع) در حق امام زمان(عج)، دعای زمان غیبت که در ملحقات مفاتیح آمده و زیارت آل یاسین از جمله ادعیه‌ای هستند که در آنها می‌توان مباحث تربیت مهدوی و ویژگی انسان منتظر را دنبال کرد.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های تربیت مهدوی و انسان منتظر معرفت و شناخت نسبت به امام زمان(عج) است، افزود: اگر تولی و تبری واقعی داشته باشیم این همان معرفت واقعی است و در واقع تمام گرایشات و رفتارهایمان بر پایه معرفت و شناخت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: در آغاز دعا زمان غیبت آمده که ابتدا باید خداوند را بشناسیم که پیغمبر(ص) را بشناسیم، و به تبع این شناخت ولی و امام(عج) زمان را نیز می‌شناسیم.

انسان منتظر در سطح اعتقادات مانند کوه است

وی با تأکید بر اینکه باید نسبت به وجود امام زمان(عج) معرفت کسب کنیم، تصریح کرد: در این سطح معرفتی و ایمانی تهدیدات و آسیب‌هایی نیز وجود دارد که در دعای امام رضا(ع) در حق امام زمان(عج) از خداوند می‌طلبیم که این اعتقادی که به امام زمان‌(عج) داریم از هرگونه شک و شبهه‌ای دور نگه دار.انسان منتظر در سطح اعتقادی مانند کوه است و با شبهات لطمه‌ای به ایمانش نسبت به امام زمان(عج) وارد نمی‌شود

حجت الاسلام هاشمیان عنوان کرد: انسان منتظر در سطح اعتقادی مانند کوه است و با شبهات لطمه‌ای به ایمانش نسبت به امام زمان(عج) وارد نمی‌شود؛ در دعای ندبه داریم که امام زمان(عج) باب الهی هستند که خاوند ازاین باب نعمات را عطا می‌کند و اولیای الهی نیز به واسطه ایشان به پروردگار متوسل می‌شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌های تربیت مهدی علاقه و محبت نسبت به امام زمان(عج) است؛ وقتی معرفت پیدا کردیم شوق و محبت نیز ایجاد می‌شود و همواره علاوه بر معرفت محبت هم تأکید می‌شود همچنان که این مهم در زیارت امین الله نیز آمده است.

مدیر گروه مدیریت راهبردی و مطالعات فرهنگی وارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به اینکه انسان منتظر و تربیت شده مکتب مهدوی ضمن ارتباط معرفتی، ارتباط احساسی و عاطفی هم با امام زمان(عج) دارد، بیان کرد: در فرازهای پایانی دعای ندبه نیز محبت امام زمان(عج) را طلب می‌کنیم.

اخلاق مهدوی برآمده از معرفت و محبت است  

وی ابراز کرد: از لایه معرفتی و محبتی که بگذریم انسان منتظر شاخص اخلاقی نیز دارد و هم اکنون این محبت و معرفت در اخلاقش متجلی می‌شود.

حجت الاسلام هاشمیان با بیان اینکه این اخلاق مهدوی برآمده از همان معرفت و محبت است، یادآور شد: در ادعیه بخصوص در زیارت امین الله آمده که ما باید از اخلاق دشمنان خدا دوری کنیم و به خلقیات اولیاء الهی آراسته شویم.

وی با تأکید بر اینکه انسان منتظر باید مکارم اخلاقی که در دعای مکارم الاخلاق امام سجاد(ع) آمده مورد توجه قرار دهد، گفت: انسان منتظر و تربیت شده مهدوی باید بر پایه معرفت و محبت امام زمان(عج)، سجایای اخلاقی را در خودش متجلی کند.

صبر، رضا و عدم سستی ویژگی‌های انسان منتظر

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: انسان منتظر باید سه ویژگی صبر و رضا و عدم سستی و تنبلی در اعمال و کارهایش را به طور ویژه داشته باشد. انسان منتظر و تربیت شده مهدوی باید بر پایه معرفت و محبت امام زمان (عج)، سجایای اخلاقی را در خودش متجلی کند و صبر و رضا و عدم سستی و تنبلی در اعمال از ویژگی‌های فرد منتظر است.

وی با تأکید بر اینکه اگر انسان منتظر سه ویژگی صبر، رضا و عدم سستی و تنبلی را نداشته باشد منتظر واقعی نیست، گفت: در ادعیه که در زمان غیبت می‌خوانیم بر این ویژگی‌ها تأکید شده، در دعای امام رضا(ع) در حق امام زمان(عج) می‌خوانیم که باید در کنار حضرت مهدی(ع) صبر کنیم و طالب رضای پروردگار باشیم.

حجت الاسلام هاشمیان جامعه منتظر را جامعه کوشا دانست که توقف در آن معنا ندارد و تصریح کرد: انسان منتظر با نشاط است و در دعای امام رضا(ع) در حق امام زمان(عج) نیز آمده که پروردگارا ما را از خستگی و تنبلی و سستی حفظ کن.

انسان منتظر صالح و مصلح است

وی با بیان اینکه در دگرگونی روزگار و شرایط جوهره افراد شناخته می‌شود، عنوان کرد: انسان منتظر به تدبیر الهی صبور و راضی است و سعی می‌کند علاوه بر صالح بودن، به اندازه خودش مصلح باشد و در جهت اصلاح جامعه تلاش کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به دعای ندبه، ادامه داد: انسان منتظر با این اندوخته معرفته و محبتی و با اخلاق خوب در سطح رفتارش طوری عمل می‌کند، که حقوق امام زمان(عج) را ادا کند و در جهت طاعت امامش تلاش می‌کند و از نافرمانی دوری می‌کند.

وی گفت: در دعای امام رضا(ع) در حق امام زمان(عج) که در مفاتبح الجنان آمده، امام رضا(ع) می‌فرماید که خدایا گواهی می‌دهیم در روز قیامت که امام زمان(عج) هیچ معصیتی را انجام نداد؛ و ما نیز اگر به امام زمان(عج) اعتقاد داریم باید اجتناب از معاصی و پاکدامنی در اعمال و رفتار ما متجلی باشد.

وعده ظهور امام عصر(عج) به انبیاء دیگر داده شده بود

حجت الاسلام مجتبی کلباسی، مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، در این زمینه با اشاره به روایات، اظهار داشت: هرکس امام زمان خود را نشناسد گویا در جاهلیت سیر کرده چون شناخت امام زمان(ع) شناخت ارزش‌ها، ایده‌ها و اصولی است که مجموعه انبیاء الهی برای آن تلاش کردند.

شناخت امام زمان(عج) شناخت ارزش‌ها، ایده‌ها و اصولی است که مجموعه انبیاء الهی برای آن تلاش کردند و فرد منتظر باید مطلوب و مراد امام زمان‌(عج) را بشناسدوی با بیان اینکه وعده ظهور امام عصر(عج) به انبیاء دیگر داده شده بود، ادامه داد: اگر کسی در لفظ علاقه به امام زمان(عج) داشته باشد اما در باطن علاقه نداشته باشد تغییری در او ایجاد نمی‌شود؛ اما کسی که از اعماق دل علاقه دارد تمایل او در همه شون زندگی اش پدیدار می‌شود.

حجت الاسلام کلباسی با اشاره به اینکه منتظر واقعی باید خود را با اهداف و آرمان‌های امام زمان(عج) منطبق کند، افزود: فردی که منتظر امام غایب و نجات بخش است، باید سعی کند که مطلوب و مراد امام زمان(عج) را بشناسد و آن را انجام دهد.

مدیر مراکز تخصصی حوزوی با تأکید بر اینکه کسی که مخالف ظلم نباشد نمی‌تواند منتظر کسی باشد که برای رفع ظلم می‌آید، گفت: کسی که منتظر مصلح است خودش باید صالح باشد؛ اگر در زندگی دنبال اصلاح نباشیم چگونه می‌شود منتظر مصلح بود.

مژگان فرهنگیان