رئیس فراکسیون صنایع دستی مجلس به ضرورت تعامل میان معاونت صنایع دستی و سازمان فنی و حرفه‌ای اشاره و بیان کرد: ایجاد تعامل میان این دو ضروری است و به آموزش و تربیت نیروی متخصص کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر محمداسماعیل سعیدی رئیس فراکسیون صنایع دستی مجلس شورای اسلامی در مراسم بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی که امروز ۲۰ خرداد ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران در حال برگزاری است به لزوم توسعه همکاری های بین المللی به ویژه در منطقه غرب آسیا اشاره و بیان کرد: یکی از مسائل جدی که در حوزه صنایع دستی باید به آن توجه شود بازاریابی است و ما در این زمینه به همکاری های بین المللی و تعامل با کشورهای دیگر نیاز داریم. امیدوارم با تلاش های سازمان میراث فرهنگی و همچنین فراکسیون صنایع دستی مجلس شورای اسلامی این تعامل به حد اعلای خود برسد.

رئیس فراکسیون صنایع دستی و فرش مجلس شورای اسلامی به راه اندازی این فراکسیون اشاره و بیان کرد: دو ماه است که این فراکسیون شکل گرفته و خوشبختانه چه از طرف سازمان میراث فرهنگی و چه از طرف هنرمندان صنایع دستی استقبال بسیار خوبی از آن شده است. ما آماده هستیم تا دغدغه هنرمندان را بشونیم و نهایت تلاش خود را برای بهبود اوضاع و شرایط آنان داشته باشیم.

به گفته سعیدی رشته صنایع دستی یکی از رشته‌هایی است که به کارآفرینی و اشتغال‌زایی با هزینه بسیار اندک می‌انجامد تا آنجا اگر بخواهیم برای ایجاد یک شغل در کشور صد میلیون هزینه کنیم این هزینه ها در بخش صنایع دستی به ۳ تا ۱۰ میلیون تومان می رسد و این امکان برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی امکان کمی نیست و نباید آن را نادیده بگیریم.

رئیس فراکسیون صنایع دستی مجلس همچنین بیان کرد: تعامل میان سازمان فنی و حرفه ای و صنایع دستی کشور باید اتفاق بیفتد تا در زمینه آموزش از مهارت‌های سازمان فنی و حرفه‌ای استفاده شود.

۸۵ درصد پارچه جهان را هند تولید می‌کند

خانم دهدشتی رئیس موسسه جام میراث جهانی نیز یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در این همایش بود. او سخنان خود را با توجه به احیای پارچه‌های دست بافت آغاز کرد و گفت: امسال از طرف معاونت صنایع دستی سال نساجی سنتی نام گرفته است. امیدوارم صنعت نساجی چه در ایران از دوران صفویه به این سو رو به افول نهاده دوباره اوج بگیرد و توانمند شود چون ایرانی که یک روز حرف اول را در زمینه صنعت نساجی می زد امروز در برخی رشته ها تنها چند هنرمند فعال باقی مانده اند و کار می کنند.

رئیس موسسه جام میراث جهان با اشاره به اینکه امروز ۸۵ درصد پارچه جهان را هند تولید می کند گفت: امیدوارم ما بتوانیم برای ۱۵ درصد باقیمانده برنامه ریزی کنیم ما در ایران ۲۳ نوع پارچه دست بافت داریم که از نظر مواد اولیه تکنیک بافت و نقش بسیار متفاوت هستند این تنوع می تواند بازار گسترده ای را برای ما فراهم آورد.