مرحله نخست طرح حفاظت ومرمت مجموعه پوشاک پژوهشکده مردم شناسی در قالب ۳۳قطعه بافته توسط گروه حفاظت بافته های پژوهشکده حفاظت و مرمت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اجراشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شهرزاد امین شیرازی مسئول گروه بافته های پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی گفت: نخستین گروه مورد پژوهش در این طرح مجموعه بافته های متنوع پژوهشکده مردم شناسی شامل کلاه، لباس زنانه و مردانه با جنسیت های متفاوت بود. این بافته ها پس از انجام عملیات حشره زدایی، پاکسازی و ترمیم در جعبه ها و پوشش هایی متناسب با ابعاد و نوع اثر قرار گرفتند. این آثار به سبب اینکه تاکنون ثبت نشده اند با استفاده از شیوه­های استاندارد کدگذاری و برچسب دار شدند.

امین شیرازی تصریح کرد که این طرح به سرپرستی فاطمه علیمیرزایی پژوهشگر پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی و مریم آرام، نیلوفر چلبی، هانیه پور بابایی کار آموزان رشته حفاظت و مرمت انجام شد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری افزود: گروه حفاظت بافته های پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی با انجام طرح های پژوهشی، اجرایی و آموزشی در زمینه حفاظت و مرمت منسوجات فعالیت می کند.

به گفته مسئول گروه بافته های پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی عملیات مستندسازی طرح های رودوزی و الگوی فنی دوخت این آثار نیز انجام شده  که پس از پایان کار مجموعه می تواند در قالب یک آرشیو تخصصی و کاربردی مورد استفاده محققان تاریخ پوشاک ایران قرار گیرد.