دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی از افزایش گرایش زنان این استان به مواد مخدر خبرداد و گفت: این افزایش زنگ خطری برای جامعه و زنان محسوب می شود.

علی قربانی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: بر اساس آمار موجود ۹۱ درصد مصرف كنندگان مواد مخدر در این استان  را مردان و ۹ درصد را زنان تشکیل می دهند.

وی با اشاره به اینكه طی چند سال گذشته میزان گرایش زنان به مواد مخدر افزایش یافته است، اظهار داشت: متاسفانه میزان معتادین زن که پنج درصد کل جمعیت معتادین به مواد مخدر این استان را تشکیل می داد هم اکنون به ۹ درصد رسیده است.

نقش آرایشگاههای زنانه در ترویج مواد مخدر صنعتی

قربانی افزود: تحقیقات نشان می دهد که یکی از مراکزی که در افزایش گرایش زنان به مواد مخدر صنعتی نقش داشته، آرایشگاههای زنانه در سطح استان بوده است و لذا می طلبد تا در راستای مبارزه با مواد مخدر مدیران آرایشگاههای زنانه آموزش های لازم را فرا بگیرند.

وی ادامه داد: متاسفانه در برخی از آرایشگاهها، ناآگاهانه استفاده از ماده مخدر شیشه به عنوان داروی لاغری و تناسب اندام به مراجعین و مشتریان پیشنهاد و تبلیغ شده است.

این مقام مسئول در خصوص سن زنان مبتلایان به اعتیاد نیز افزود: طی چند سال گذشته سن اعتیاد نیز كاهش یافته به طوری که هم اکنون كف سن مصرف كنندگان مواد مخدر در این استان به ۱۵ سال رسیده است.

وی نوع مصرف مواد مخدررا در حال حاضر بیشتر مصرف تریاك، شیشه و هروئین عنوان کرد که در بین اقشار مختلف مشاهده می شود.

مبارزه با مواد مخدر نیازمند حضور همگانی

قربانی با اشاره به راهكارهای مبارزه با مواد مخدر تصریح كرد: مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیا به طور حتم توسط یك دستگاه و ارگان به نتیجه نمی رسد بلكه لازم است تا تمامی دستگاهها با مشاركت جمعی و به صورت هماهنگ در این مبارزه شركت كنند.

وی گفت: رفع معضل اعتیاد علاوه بر همکاری تنها به دست دستگاه ها و ادارات محقق نمی شود بلكه همه اقشار مختلف جامعه، گروه های مرجع، اصناف، بازرایان، خانواده ها و ... باید خود را در مبارزه با اعتیاد مسئول بدانند.

تاکیدات مقام معظم رهبری

قربانی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در سفر به خراسان شمالی در مورد مبارزه و مقابله با خطر مهلك اعتیاد و آلودگی به مواد مخدر تصریح كرد: مبارزه با مواد مخدر به صورت مشترك بر دوش مسئولان و مردم است.

وی افزود: مقام معظم رهبری در این سفر فرمودند که من به جوانان خوشبین هستم و عقیده ام این است كه جوانان ما اراده كنند می توانند با خطرات بزرگ از جمله مواد مخدر مقابله و مبارزه كنند.

به گفته این مقام مسئول، مقام معظم رهبری همچنین در سیاست های ابلاغی در خصوص مبارزه با مواد مخدر نیز بیان كردند كه تدابیر لازم برای حضور و مشاركت جدی مردم و خانواده ها در زمینه پیشگیری، كاهش آسیب و درمان معتادین اتخاذ شده است.

قربانی افزود: امروز دولت ها به این نتیجه رسیدند كه مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد تنها از طریق برخورد پلیسی امكان پذیر نیست و باید از مردم در جهت مبارزه با مواد مخدر استفاده شود.

وی اضافه كرد: سیاست ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز اجتماعی كردن مبارزه با مواد مخدر است تا از این طریق كلیه افراد جامعه در مبارزه با مواد مخدر نقش موثری ایفا كنند.

ترویج باورهای غلط در مورد مواد مخدر صنعتی

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی در ادامه در خصوص رواج مواد مخدر صنعتی در جامعه گفت: مواد مخدر صنعتی بیشتر جزء مواد محرك هستند و با انجام فعل و انفعالات شیمیایی در بدن باعث افزایش تحرك می شود در حالی كه مواد مخدر سنتی چنین خاصیتی ندارند.

قربانی افزود: از سوی دیگر مصرف راحت داروها و روان گردان ها و محرك بودن آنها نیز باعث افزایش مصرف بین جوانان شده است.

وی تاكید كرد: جوانان باید به این نكته توجه كنند كه ترك مواد صنعتی بسیار سخت و یك بار مصرف آن نیز اعتیاد آور است و فریب باورهای غلط را نخورند.

این مقام مسئول اظهار داشت: مافیای مواد مخدر به هر دلیل برای استفاده از سود فروان و سرسام آور فروش این مواد، تلاش می کنند تا ضمن حفظ متقاضیان فعلی متقاضیان جدیدی را از طریق تغییر نام مواد و با ترویج این باور غلط كه مواد جدید اعتیاد آور نیست به خود جذب کنند.

قربانی افزود: اگر مواد صنعتی اعتیاد آور نیست چرا تا این حد تبلیغ  و مانور می دهند و این همه نیز به دلیل سود بالای این مواد است، لذا توصیه ما به جوانان این است كه فریب باورهای غلط را نخورند.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی گفت: جوانان در زمان پیشنهاد مواد از سوی افراد و دوستان ناباب با گفتن نه می توانند جلوی بسیاری از مشكلات و مسائل ناشی از مصرف مواد مخدر صنعتی را بگیرند.