مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت کود ندارد، اظهارداشت: امسال هیچ مشکلی در زمینه تولید و توزیع نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا ولی امروز در نشستی خبری با اشاره به اولویت های شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در سال ۹۴ اظهار داشت: تامین، تدارک و توزیع نهاده های کشاورزی با استفاده از شبکه های توزیع سراسری که شامل بیش از ۴ هزار کارگزار است، از جمله اولویت های ما است.

وی با بیان اینکه تامین کود مورد نیاز کشاورزان از منابع تولید داخلی و حمایت از تولیدکنندگان کودها به ویژه کودهای فسفاته و پتاسه از جمله دیگر اولویت های شرکت است، اضافه کرد: در جهت نظارت بر کیفیت کودها بازدید دوره ای از واحدهای تولیدی توسط یک کارگروه فنی از سوی شرکت خدمات حمایتی، وزارت جهاد کشاورزی، موسسه خاک و آب انجام می شود.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مورد بازدید قرار گرفتن بیش از ۲۸ کارخانه تولید کود شیمیایی در کشور را مورد اشاره قرار داد و افزود: این کار با هدف راهنمایی بیشتر تولیدکنندگان و آشنایی با مشکلات آنان انجام می شود؛ ضمن اینکه رویکرد جدید شرکت تنوع بخشی به کودهای مورد نیاز کشاورزان و تولید باکیفیت محصولات مورد نیاز آنها است.

ولی اظهارداشت: در سال ۹۳ تعداد گروه های کودی که در برنامه تامین، تدارک مدنظر قرار داشت سه گروه کودی مشتمل بر ۵ نوع کود بوده، در حالی که در سال ۹۴، ۷ گروه کودی مشتمل بر ۲۶ نوع کود است.

وی برنامه شرکت خدماتی حمایتی کشاورزی را ورود به عرصه تامین و تدارک کودهای، شیمیایی آلی، زیستی و میکروبی عنوان کرد و گفت: کودهایی که شرکت خریداری می کند باید حتما دارای برچسب موسسه خاک و آب و مورد تایید این موسسه باشد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه کودهای مورد مصرف کشاورزان طی سال های گذشته از خارج از کشور تامین شده است، اظهار داشت: تلاش می کنیم با حمایت از تولیدکنندکان داخلی میزان واردات کود کشور را کاهش دهیم و در این زمینه با شرکت پتروشیمی رازی بندر امام برای تولید ۱۰۰ هزار تن کود دی آمونیوم فسفات قرارداد بسته ایم.

ولی ادامه داد: تولید کود سولفات پتاسیم به دلیل تاثیرات زیست محیطی که دارد در دنیا بسیار کاهش یافته به همین دلیل ما با کمبود این نوع کود مواجه بودیم که در حال حاضر خوشبختانه موفق به تامین ۲۰۰ هزار تن از این نوع کود برای کشت پاییز شده‌ایم.

وی اضافه کرد: در مورد کودهایی از جمله کود فسفاته، ازته و پتاسه که از منابع خارجی تامین می شوند، تلاش شده که این کودها در داخل تولید شوند و در این راستا هر کارخانه ای که کود فسفاته و پتاسه تولید کند ما این کودها را پیش خرید می کنیم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در مورد رتبه بندی کارگزاران این شرکت نیز اظهارداشت: ما بر اساس توانمندی کارگزاران را رتبه بندی و حمایت می کنیم تا شبکه توزیع، توانمند شود. همچنین در زمینه توزیع کود با توجه به اینکه بخش اعظم این نهاده تامین شده است مشکلی وجود ندارد.

ولی با اشاره به اینکه در زمینه توزیع کودهای ازته نیز مشکلی در کشور وجود نداشته است، توضیح داد: کودهای مورد نیاز کشاورزان برای کشت بهاره تامین و مصرف شده و برای کشت پاییزه نیز مشکلی در این زمینه نیست.

وی در مورد نرخ کود نیز اضافه کرد: تلاش وزارت جهاد کشاورزی در این راستا است که هیچگونه تغییری در قیمت کود ایجاد نشود، گرچه تولیدکنندگان داخلی کودهای ازته افزایش قیمت این محصول را دنبال می کنند، اما هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده و وزارت جهاد برنامه ای برای افزایش قیمت ها ندارد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه یک چهارم از بذر مورد نیاز بخش کشاورزی کشور را شرکت خدمات حمایتی توسط کشاورزان بخش خصوصی تامین می کنند، گفت: نیاز ما در این زمینه حدود ۸۵ هزار تن بذر است که تاکنون نزدیک به ۳۰ هزار تن آن خریداری و تامین شده ضمن اینکه پروسه خرید همچنان ادامه دارد.

ولی واردات بذر کلزا را طی سال گذشته مورد اشاره قرار داد و افزود: بذر یاد شده دیرتر از زمان کشت وارد کشور شد و به همین خاطر بخشی از آن مورد کشت قرار گرفت، اما با وجودی که کشت آنها دیر انجام شد، عملکرد بسیار مطلوبی داشتند. همچنین امسال در برنامه داریم ۲۵۰ تن بذر کلزا وارد کشور کنیم.

وی با بیان اینکه واردات دانش فنی تولید این بذرها مدنظر ما است، ادامه داد: در زمینه ماشین آلات کشاورزی نیز ما به دنبال این هستیم که با تولیدکنندگان بزرگ جهان تفاهم‌نامه امضا کنیم و به دنبال وارد کردن دانش تولید این نهاده به کشور هستیم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تلاش شرکت خدمات حمایتی برای افزایش کیفیت نهاده های کشاورزی را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: در این راستا شرکت مجموعه آزمایشگاه ها و یک مرکز علمی کاربردی تحقیقاتی در کرج دارد و این مراکز را توسعه بخشیده تا کنترل و آنالیز کیفیت کودهای شیمیایی را در آنجا انجام دهد.

ولی افزود: برای کشاورزانی برگزاری کارگاه های آموزشی در رابطه با کودهای شیمیایی فرمولاسیون آنها، بذری که مورد استفاده قرار می دهند و... در برنامه داریم ضمن اینکه برای ارتقاء سطح دانش پرسنل و کارگزاران خود نیز کلاس های آموزشی برگزار می کنیم.

وی در مورد توزیع کودهای قاچاق در داخل کشور نیز گفت: در حال حاضر توزیع کودهای پایه از جمله ازته، فسفاته و پتاسه تنها توسط شرکت خدمات حمایتی انجام می‌شود و به جز میزانی که این شرکت توزیع می کند، عرضه این کودها در بازار یا بسیار محدود است و یا اصلا وجود ندارد به همین خاطر ما به کشاورزان توصیه کردیم از طریق شبکه های شرکت خدماتی این کودها را دریافت کنند.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ادامه داد: در زمینه کودهای ریزمغذی، آلی و زیستی که عرضه آنها در بازار زیاد است، قرار است در آینده ای نزدیک تنها کودهایی عرضه و مصرف شوند که موسسه خاک و آب آنها را تایید کرده باشد. همچنین کمیته های فنی در استان ها تشکیل شده که در حال پیگیری مساله قاچاق و انهدام شبکه های آنها هستند.

ولی با بیان اینکه توزیع نهاده های کشاورزی باید از شبکه ای که تحت نظارت دولت یا دست اندرکاران بخش کشاورزی است، انجام شود، تصریح کرد: خود بخش خصوصی نیز باید نظارتش را در این زمینه بیشتر کند و آموزش و ترویج در این راستا می تواند نقشی اساسی ایفا کند.

وی با اشاره به طرح پایش کیفیتی کودهای شیمیایی که از سال قبل توسط موسسه خاک و آب آغاز شده است، افزود: تا تاریخ ۹۴.۵.۲۱ تولیدکنندگان داخلی وقت دارند به موسسه خاک و آب مراجعه کنند و برچسب این موسسه را دریافت نمایند. از این تاریخ به بعد از توزیع و مصرف کودهایی که تاییدیه موسسه خاک و آب و گواهی تطابق محتوا با برچسب مندرج بر روی کالا را ندارند، جلوگیری می شود.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با اشاره به اینکه کودهای وارداتی نیز شامل این طرح هستند، گفت: بیش از ۹۰ درصد کودهای وارداتی از طریق شرکت ما وارد کشور می شوند و واردات آن توسط بخش خصوصی بسیار کم است ضمن اینکه تمامی کودهای وارداتی توسط دستگاه های نظارتی بین المللی و داخلی کنترل می شوند.

ولی با اشاره به اینکه در سال جاری توزیع و استفاده از کودهای آلی و زیستی در برنامه قرار گرفته است، گفت: بدین ترتیب توزیع کودهای شیمیایی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد در کشور کاهش پیدا کرده و برنامه بر این اساس است که کودهای شیمیایی، کودهای آلی، زیستی و میکروبی در چرخه توزیع و مصرف قرار بگیرند و توزیع کودهای شیمیایی کاهش پیدا کند.