مانه و سملقان- رییس اداره امور عشایری شهرستان مانه و سملقان گفت: رفع مشکلات عشایر این شهرستان در گرو توجه ویژه مسئولان ارشد استانی است.

ابوالقاسم حیدری در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: با توجه به این كه شهرستان مانه و سملقان، مسیر عبور عشایر شمال استان های خراسان شمالی و رضوی است لازم است به رفع مشكلات و خواسته های جامعه عشایری این شهرستان توجه ویژه ای شود.

وی با اشاره به برخی مشكلات جامعه عشایری شهرستان مانه و سملقان افزود: نبود آب شرب بهداشتی، نبود پوشش گیاهی مناسب، فقیر شدن مراتع ییلاقی و قشلایی كه منجر به كاهش تغذیه دام و گرانی علوفه می شود و ... از جمله مشكلات مهم این قشر محسوب می شوند.

حیدری اظهار داشت: با كاهش تغذیه دام و گرانی علوفه، عشایر مجبور به خرید ته چر كشاورزان می شوند كه این موضوع خود موجب كاهش قیمت دام عشایر بر اثر بروز امراض مختلف و یا تلف شدن دام های عشایر می شود.

وی با تاكید بر رفع مشكلات جامعه عشایری تصریح كرد: قشری كه با كمترین امكانات بیشترین خدمت را به جامعه ارائه داده و دائما در حال سفر است، باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.

به گفته این مسئول البته رفع ریشه ای مشکلات عشایر این شهرستان در گرو توجه ویژه مسئولان ارشد استانی است.

حیدری افزود: عشایری كه از مسیر شهرستان مانه و سملقان عبور می كنند سه هزار و ۵۰۰ نفر در قالب ۷۵۰ خانوار با دو ایل بزرگ و ۹ طایفه هستند.

 وی اظهار داشت: آبرسانی سیار، احداث سرویس بهداشتی، ارائه تسهیلاتی در قالب صنایع دستی، پروار بندی، توزیع و تحویل آرد با سهمیه یارانه دار، تحویل جو و علوفه فروشی مدت دار و اقساطی و ... از جمله خدماتی است كه توسط شركت تعاونی به جامعه عشایر ارائه می شود.

رئیس اداره امور عشایری شهرستان مانه و سملقان با اشاره به موقعیت جغرافیایی و استراتژیك این شهرستان گفت: مانه و سملقان در مسیر دو ایل جنوبی و میانی قرار دارد كه سالانه بیش از ۲۵۰ هزار راس دام از مسیر این شهرستان عبور داده می شوند.

وی افزود: در حال حاضر شهرستان مانه و سملقان ۸۵ هزار راس دام سبك و ۳۰۰ راس دام سنگین دارد.