نویسنده کتاب«پژوهشی درباره شبکه‌های تروریسم علیه ایران» می‌گوید: در این کتاب می‌خواستم حتما به گروه‌هایی که پس از انقلاب ۱۳۵۷ توسط اسراییل و آمریکا و عراق، علیه ایران تحریک شدند هم اشاراتی بشود.

عرفان قانعی فرد پژوهشگر تاریخ معاصر این روزها در مشغول ویرایش و نهایی کردن سه کتاب است: «فرهنگ واژگان مطالعات امنیت» ، «شکست داعش در کردستان» و «پژوهشی درباره شبکه های تروریسم علیه ایران». این نویسنده و پژوهشگر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت : بخش اول پژوهش، یعنی کتاب«فرهنگ واؤگان مطالعات امنیت»، مرتبط با زبان شناسی است و من هرچند سال یک بار، خودم را در این زمینه می آزمایم تا کار جدیدی انجام دهم و به گمانم با توجه به تحولات روابط بین الملل و مطالعات امنیت، انتشار کتابی در این زمینه و برای نخستین بار، بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

نویسنده درباره کتاب «شکست داعش در کردستان» گفت: این کتاب مربوط به نحوه نفوذ داعش در کردستان عراق است که چطور یک رهبر تحمیلی در سیاست کردستان با خیانت به حکومت مرکزی عراق موجب شکست موصل و جنایت تاریخی شنگال شد و چگونه در جهت سیاست عربستان سعودی و ترکیه گام برداشت و پژوهش میدانی کار بسیار سخت بود اما بهرحال پایان گرفت و اول تصمیم به انتشار انگلیسی اثر بود و البته فارسی و کردی و عربی ان هم توسط دوستانم در عراق آماده شده است.

قانعی فرد درباره کتاب جدید خود، «پژوهشی درباره شبکه‌های تروریسم علیه ایران» گفت : در دانشگاهی در لندن با یکی از استادان رشته روابط بین‌الملل کار کردم. این استاد دانشگاه در کتابش به همکاری برخی شبکه‌های مسلح در خاورمیانه با شبکه‌های تروریستی در عربستان و ترکیه و حتی در شمال افریقا و برخی کشورهای عربی منظقه اشاره‌های تاریخی داشته؛ مثلا به همکاری سوریه و عراق و لیبی و الجزایر و فلسطین و ... اشاره کرده است.

نویسنده کتاب«پس از ۶۰ سال» که به خاطرات جلال طالبانی می‌پردازد، در ادامه گفت : من پیشنهاد کردم که ماجراهای بعد از انقلاب هم افزوده شود. په همین خاطر، شواهدی از همکاری برخی کشورهای منطقه علیه شاه، در گیرودار انقلاب و همچنین همکاری نیروهای انقلابی آورده شده است. برای مثال در این کتاب آمده که چریک‌ها در برخی کشورهای منطقه اموزش چریکی دیدند و علیه شاه اقدام کردند. البته بیشتر این روایت‌های تاریخی در رسانه‌های داخل و کتاب‌های خودمان آمده‌اند اما کمتر به انگلیسی ترجمه شده‌اند. حتی در جریان انقلاب ۱۳۵۷ هم شواهدی در رسانه های داخلی ما آمده که در میان اکثر مورخان و پژوهشگران تاریخ معاصر مورد مجادله و بحث است و در بسیاری از کتاب های داخل و خارج هم روایت های مختلف و گاه متضاد هم منتشر شده است.

قانعی‌فرد همچنین بیان کرد: در این کتاب خواستم اگر به همکاری یاسر عرفات در پرورش چریک و یا لیبی در آمادگی نیروی مسلح علیه شاه ایران، قبل از ۱۳۵۷ اشاراتی شده حتما به گروه هایی که توسط اسرائیل و آمریکا و عراق، علیه ایران تحریک شده اند هم اشاراتی شود. البته سنگینی این بار بر دوش من افتاد. این‌که چگونه گروه های قومی علیه مصالح  و منافع کشور مورد استفاده قرار گرفتند. مثلا به همکاری کومله و دمکرات در کردستان ایران اشاره کرده و گفته‌‌ام که چطور، حتی قبل از آغاز جنگ تحمیلی ۸ ساله به همکاری بعث شتافتند و بعد از انقلاب هم چگونه همین گروه های تروریستی با اسرائیل و عربستان همکاری داشتند و دارند و همچنان کنفرانس می‌گذارند و قصدشان برهم زدن امنیت در نوار مرزی منطقه است البته بماند که پس از ۲۰۰۳ و سقوط صدام،  در رسانه‌ها به آزادیخواه و فعال حقوق بشر و ... تبدیل شده‌اند.

این نویسنده و پژوهشگر،اظهار امیدواری کرد که وزارت ارشاد اسلامی با تجدید نظر و سعه صدر، ببه او در انتشار این آثار یاری رساند و همچنین مشکلات بی سببی که موجب عدم انتشار چاپ جدید کتاب عیسی پژمان یعنی«تندباد حوادث»  و دیگر ترجمه‌های او شده ختم به خیر شود. چراکه متاسفانه رسانه های فارسی خارج از کشور در اختیار تجزیه طلبان و دشمنان امنیت ملی کشور به راحتی تریبون می گذارند اما در داخل کشور ما پژوهش هایمان با هزار اگر و مگر و مشکل و مانع بی سبب و علت روبه‌رو می‌شود که گاه آدم  را عصبی می‌کند تا انجا که عطای کار را به لقایش می‌بخشد اما در هرحال، ماییم و یک ایران و باید از سنگ سنگ خاکش دفاع کنیم. آن هم در روزگاری که برای ناشران اروپایی، تا این اندازه کارهای پژوهشی مهم است کاش به اندازه ۱ دهم هم برای وزارت ارشاد ما مهم بود که یاری کند نه ایجاد مانع.

قانعی‌فرد که پیش از این، کتاب‌های تاریخ معاصری درباره کردستان و انقلاب ایران منتشر کرده در کتاب «پژوهشی درباره شبکه‌های تروریسم علیه ایران» کوشیده تا مطرح کند، ایران خود از قربانیان تروریسم است و پزوهشگران در کارهای خود باید به این نکته توجه کنند. این اثر پزوهشی از سسوی نشر علم در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.