اراک- مدیرکل فنی و حرفه ای استان مرکزی گفت: اجرای طرح آموزش و اشتغال برای اولین بار در کشور در استان مرکزی آغاز شده است و این طرح پل ارتباطی بین صنایع و تولیدکنندگان و افراد جویای کار است.

بهرام نجفی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه طرح آموزش و اشتغال برای نخستین بار در کشور توسط اداره کل فنی و حرفه ای استان مرکزی اجرا می شود، گفت: در کنار طرح آموزش و اشتغال، آموزش های عادی در این مرکز نیز همانند سایر استان های کشور برگزار می شود و افراد مختلف می توانند به این مرکز مراجعه و از امکانات آن در راستای مهارت آموزی بهره مند شوند.

وی افزود: در طرح آموزش و اشتغال شرایط طرح های قبلی مهارت آموزی فنی و حرفه ای متفاوت است، این طرح با هدف تامین نیاز واحدهای صنعتی به کارگران ماهر در حرفه ای خاص اجرایی خواهد شد.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان مرکزی با اشاره به چگونگی بهره مند شدن از این طرح اظهار داشت: براساس این طرح در نشست مشترکی که با مدیران و کارشناسان صنایع، معادن و شرکت شهرک های استان مرکزی برگزار شد، مقرر شد توسط کارشناسان اداره فنی و حرفه ای، نیازسنجی کارگری واحدهای صنعتی صورت گیرد که این نیازسنجی هم اکنون آغاز شده است.

وی ادامه داد: در این نیازسنجی که به طور مداوم انجام می شود واحدهای صنعتی بزرگ و کوچک نیاز خودشان را در زمینه کارگر ماهر در حرفه خاص به اداره کل فنی و حرفه ای گزارش می کنند به طور مثال ممکن است یک واحد صنعتی به تراشکار، برقکار و تاسیساتی نیاز داشته باشد و واحدهای صنعتی و تولیدی دیگر هم به این ترتیب نیاز خود را در حرفه های مختلف اعلام می کنند.

نجفی زاده خاطرنشان کرد: واحدهای صنعتی که نیاز خود را به فنی و حرفه ای اعلام می کنند در فرم های ارائه شده باید حتما تعهد اشتغال را قید کنند که انجام طرح ضمانت اجرایی داشته باشد.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان مرکزی اظهار داشت: پس از جمع بندی نیازهای واحدهای صنعتی با عنوان آموزش به شرط اشتغال در سطح استان، اطلاع رسانی آغاز می شود.

وی تصریح کرد: کسانی که علاقمند و حائز شرایط برای شرکت در دوره های حرفه آموزی ذکر شده هستند می توانند برای ثبت نام به ادارات فنی و حرفه ای استان مراجعه کنند.

نجفی زاده اظهار داشت: در مرحله اطلاع رسانی، رشته های فنی مورد آموزش به تفکیک و اینکه پس از طی دوره و گذراندن آزمون و رتبه بندی چه تعداد افراد شاغل خواهند شد ذکر می شود تا متقاضیان بتوانند تصمیم گیری درستی داشته باشند و پس از پایان دوره آموزشی، تعداد نفرات مورد نیاز واحدهای صنعتی پس از رتبه بندی، جهت اشتغال به کار به واحدهای صنعتی مذکور معرفی می شوند.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان مرکزی یادآور شد: رسالت سازمان فنی و حرفه ای ایجاد اشتغال برای افراد نیست بلکه وظیفه سازمان ایجاد فرصت دستیابی به اشتغال است اما با این طرح، سرمایه گذاری برای اشتغال افراد و واحدهای صنعتی ایجاد می شود و در حقیقت طرح آموزش و اشتغال، پل ارتباطی بین صنایع و افراد جویای کار است.