معاون ریاست جمهوری آمریکا این روزها بیش از پیش در انظار عمومی ظاهر می شود تا آنجا که این امر را دلیلی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری و تلاش برای به دست گرفتن سکان هدایت کاخ سفید به حساب می آورند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از لس آنجلس تایمز، «جو بایدن» معاون ریاست جمهوری آمریکا تا به حال از پاسخ به این سؤال که آیا بالاخره وارد گود ریاست جمهوری آمریکا خواهد شد یا خیر طفره رفته است. اما، دیروز دوشنبه وی با شرکت در یکی از راه پیمایی هایی که به مناسبت روز کارگر برگزار شد، خودی نشان داد و باعث شد زمزمه های حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا بلندتر از پیش شنیده شود.

از قرار بایدن ۷۲ ساله روز خوبی را برای جولان دادن در انظار عمومی انتخاب کرد چرا که رسیدگی به حال و روز اتحادیه های کارگری و مقوله افزایش حداقل دستمزد از اصلی ترین شعارهای تبلیغاتی کمپین کاندیداهای دموکرات است. بنابراین گفتن مطالبی از این دست که طی دهههای گذشته کارایی قشر کارگر آمریکا به ۷۳ درصد رسیده اما حقوق ها فقط ۹ درصد افزایش یافته، کافی بود تا مردم را برای سر دادن شعار «جو» به میدان بیا، سر شوق بیاورد.

اکثر خبرگزاری های آمریکا طی ساعات گذشته گفته های بایدن را به حساب طرح کلی گذاشتند که وی ممکن است از اصلاحات خود در قبال قشر کارگر آمریکا پس از کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری ارائه دهد.

حضور کوتاه اما پررنگ بایدن در راه پیمایی روز کارگر تنها یک نمونه از نقش آفرینی است که وی قرار است طی هفته آینده با شرکت در مراسم های متعدد داشته باشد چون آنطور که از پیش اعلام شده وی قرار است پنجشنبه نیز برای حضور در یک برنامه تلویزیونی و البته چند مراسم ظاهرا رسمی عازم نیویورک شود.

تا این جای کار بایدن هیچ گاه به طور قطعی تمایل خود را برای حضور در میدان رقابت های ریاست جمهوری اعلام نکرده است و در راه پیمایی روز گذشته نیز سعی کرد با گفتن مطالبی مثل اینکه «باید از خانواده و همسرم کسب تکلیف کنم» یا «من بعد از فوت پسرم دیگر آن انرژی کافی را ندارم» مسئله را به نوعی رفع و رجوع کنند حال آنکه به عقیده بسیاری این حرف ها را باید در شمار تعارف های پیش پا افتاده ای به حساب آورد که هر کاندیدایی ممکن است مطرح کند.

از همه این تفاسیر که بگذریم، بایدن وقت زیادی برای فکر کردن ندارد و باید هر چه زودتر تصمیم خود را برای ورود به میدان کارزاری که در آن مدیریت و زمان بندی حرف اول را می زند، اعلام کند.