«سفری به فرهنگ‌ها با عروسک‌ها»، عنوان کارگاه و برنامه‌ای است که ما را با عروسک‌های قشم، قزوین، ورامین و خراسان جنوبی به عنوان سفیران فرهنگی آشنا می‌کند.

افسانه احسانی، مدیر موسسه آوای طبیعت پایدار در گفتگو با خبرنگار مهر از برگزاری این کارگاه و برنامه سه روزه در موزه عروسک‌های ملل خبر داد و گفت: در این برنامه بانوان چهار منطقه از ایران، یعنی قشم، خراسان جنوبی، ورامین و قزوین که طی پروژه‌های «هنربومی برای منابع طبیعی» عروسک های خود را احیا و بازتولید کرده‌اند، تجارب خود را با ما به اشتراک خواهند گذاشت.

به گفته او «ساخت عروسک بومی به منظور حفظ فرهنگ و محیط زیست از طریق پروژه های هنر برای حفاظت» هنربومی برای منابع طبیعی از سال ۸۹ با مشارکت فعال بانوان مناطق روستایی و عشایری و همراهی اعضای تیم داوطلب موسسه آوای طبیعت پایدار و حمایت گروه‌های ملی و بین المللی فعالیت خود را آغاز کرده‌است. در حال حاضر، بالغ بر۵۰ بانوی عروسک ساز در مناطق مختلف ایران (جزیره قشم، خراسان جنوبی، قزوین، چهارمحال و بختیاری، سلمان آباد ورامین و بادرود کاشان) عروسک‌های بومی خود را می‌سازند و ضمن ایجاد معیشتی مکمل برای خود و خانواده، زمینه‌ای برای معرفی فرهنگ و ارزش‌های بومی خود فراهم می‌کنند.

احسانی همچنین بیان کرد:کارگاه ساخت عروسک های بومی، گفتگو و تعامل با بانوان عروسک ساز، آشنایی با پوشاک، فرهنگ و خوراکی‌های بومی، عرضه مستقیم عروسک های بومی و پخش فیلم از جمله بخش‌های این برنامه است.

چهارشنبه، هشتم مهر ماه ویژه استان هرمزگان (جزیره قشم روستاهای برکه خلف، شیب درازو...) و استان تهران(سلمان آباد ورامین)، پنج شنبه، نهم مهر ویژه استان قزوین(روستای الولک و اردبیلک) و جمعه، دهم مهر، ویژه استان خراسان جنوبی(روستاهای تاجمیر، نازدشت، حجت آباد) از ساعت ۱۴ تا ۱۹ در عروسک های ملل واقع درپاسداران، نگارستان پنجم، کوچه حاج هادی، پلاک ۴ برگزار می‌شود.