وزیر جهاد کشاورزی در راس یک هیات اقتصادی امروز دوشنبه عازم «آستانه» پایتخت قزاقستان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، برگزاری چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قزاقستان و ملاقات با ماسی مف نخست وزیر و وزیران سرمایه‌گذاری و توسعه قزاقستان از اهداف این سفر است.

در این سفر سه روزه، مدیران و نمایندگان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی مختلف کشور از جمله نفت، نیرو، راه و شهرسازی، بهداشت، علوم، صنعت و معدن و تجارت، کشاورزی، کشور، دادگستری، گردشگری، بانک مرکزی، اتاق بازرگانی و حدود ۴۰ نفر از فعالان اقتصادی، وزیر جهاد کشاورزی را همراهی می‌کنند.

چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قزاقستان با ریاست محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی کشورمان و اسیکشیف وزیر سرمایه‌گذاری و توسعه جمهوری قزاقستان تشکیل می‌شود.  

اجلاس کمیسیون اقتصادی، تجاری، علمی، فنی و فرهنگی در روزهای ۲۱ و ۲۲ مهرماه در آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار خواهد شد و انتظار می‌رود در این اجلاس درباره تولید مشترک محصولات کشاورزی واحداث و گسترش مجتمع‌های کشت و صنعت محصولات کشاورزی گفت و گوهایی میان مقامات دو کشور انجام شود.

از آنجایی که جایگاه ایران و قزاقستان در ترانزیت منطقه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است، توسعه مناسبات در این بخش به تبادل و ترانزیت محصولات صنعتی و کشاورزی کمک می‌کند.  

در اجلاس فوق، مذاکرات تخصصی که توسط نمایندگان دستگاه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی دو کشور انجام می‌شود، اهداف و برنامه‌های اجرایی دو جانبه را برای یک سال آینده ترسیم می‌کند.

به گزارش مهر، بخش عمده گردش اقتصادی قزاقستان بر پایه صنعت، صدور منابع انرژی به ویژه نفت و گاز، منابع معدنی و محصولات کشاورزی استوار است.

قزاقستان در میان کشورهای حوزه (سی آی اس) رتبه دوم را در ترانزیت کالا از خاک ایران دارد و گندم این کشور به اکثر کشورهای دنیا صادر می‌شود ضمن اینکه روابط تجاری و اقتصای ایران و قزاقستان رو به گسترش است و عزم سیاسی برای همکاری در سطح رهبران دو کشور، وجود دارد.