دبیر جشنواره بازی‌های رایانه‌ای عمار در نشست خبری این جشنواره گفت: در آینده، اصالت با بازی‌های رایانه‌ای خواهد بود و سیستم آموزشی و بسیاری از سازوکارها به نفع بازی‌های رایانه‌ای، تغییر خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، اولین نشست خبری جشنواره بازی‌های رایانه‌ای عمار، عصر امروز جمعه ۸ آبان با حضور سید رسول منفرد دبیر اجرایی جشنواره، حسن عباسی دبیر جشنواره و وحید جلیلی مسئول ستاد اجرایی این جشنواره در حسینیه هنر برگزار شد.

عباسی در این برنامه گفت: این روزها بازی‌های رایانه‌ای، عصاره همه هنرها هستند و با پیش بینی مراکز تحقیقات استراتژیک داخلی و خارجی، طی ۱۰ سال آینده، تحولات گسترده ای در جوامع مختلف رخ داده و تمرکزشان به سمت تولید بازی‌های رایانه‌ای می‌رود. یعنی سازمانی مانند آموزش و پرورش در ۱۵ سال آینده به شدت متحول می شود و تعلیم و تربیت بچه ها به سمت استفاده از بازی های رایانه ای می رود.

وی افزود: در آینده، اصالت با بازی‌های رایانه‌ای خواهد بود. در دانشگاه‌ها هم همین اتفاق می‌افتد و ساز و کار تولید علم با ساختن بازی‌های رایانه ای رقم خواهد خورد. طبق پیش‌بینی‌هایی که مراکز تحقیقات استراتژیک انگلستان و اتحادیه اروپا داشته اند، پیش‌بینی شده که سینما، تلویزیون و رسانه ها در سال‌های پیش رو، با ریزش شدید مخاطب روبرو می‌شوند که نمونه بارزش را این روزها در سینمای ایران و آمریکا شاهد هستیم. یک علت این موضوع این است که مخاطب می‌تواند فیلم را در منزلش تماشا کند و علت دیگرش نیز این است که در سینما و تلویزیون، فضا یک سویه است و امکان تعامل وجود ندارد.

این محقق در ادامه گفت: خلاف سینما، تلویزیون و رسانه‌ها، بازی‌های رایانه‌ای تعاملی را که مردم در پی اش هستند، ایجاد می کنند. این گونه بازی ها، ۳ ویژگی بارز و مهم دارند که ژانرهای گفته شده ندارند. اول این که فردی که مشغول بازی است، تبدیل به نقش اول می‌شود. دوم این که در فرایند دیدن اثر سینمایی یا تلویزیونی، مخاطب نمی‌تواند دخل و تصرفی داشته باشد اما در بازی رایانه ای این امکان برای کاربر وجود دارد که سناریوهای مختلف را انتخاب کند و مسیرهای دیگری را در پیش بگیرد. ویژگی سوم هم به کارگردانی کار برمی‌گردد که در بازی های رایانه ای، کاربر به غیر از نقش اول بودن، این قابلیت را دارد که در فضای بازی، کارگردانی هم بکند.

دبیر جشنواره بازی‌های رایانه‌ای عمار گفت: نسل ۱۵ ساله های امروز هرچه بالاتر برود، کمتر به سمت سینما و تلویزیون خواهد رفت و تا سال ۲۰۲۵ یا حداکثر ۲۰۳۰ بسیاری از ساختارهای رسانه‌ای از بین رفته یا به شدت متحول می شوند چون نسلی که دارد بالا می آید، به شدت اکتیو است و رسانه ها ناچار از داشتن تعامل با او هستند. توجهی که به بازی، در جشنواره عمار وجود دارد، نقش جامعه شناختی، نظام اجتماعی و نسل سازی است. امروز بشر، دیگر اسطوره را بیرون از خود نمی‌بینید بلکه آن را درون خود و در قالب آواتاری که از خود ارائه می دهد، می سازد. بنابراین در سیاست‌گذاری‌های جشنواره عمار، بازی رایانه ای صرفا یک اثر هنری یا رسانه ای نیست.

عباسی گفت: مهم ترین رویکرد ما در این جشنواره، توجه دادن جامعه به این مساله است که بازی را صرفا به عنوان گیم یا سرگرمی نبینند. بازی در آینده نزدیک، نقشی محوری خواهد داشت و به سرعت جای سینما، تلویزیون و انیمیشن را خواهد گرفت. به این ترتیب جوان هایی که مشغول بازی سازی هستند، باید از طرف مسئولان مورد حمایت قرار بگیرند. بازی خلاف سینما و تلویزیون که در آن پیشکسوتانی داریم، یک حوزه نوظهور است و فعالانش نیز جوان هستند که این روزها با زدن از هزینه‌های زندگی خودشان، در این حوزه فعالیت می‌کنند. جهت گیری دوم ما هم در این جشنواره، ارزش گذاری آثار و شناختن بازی سازان خوب است.

در ادامه این نشست، جلیلی گفت: امیدوارم حضور آقای عباسی در این جشنواره، باعث شود تا علاقه مندان به حوزه بازی‌های رایانه‌ای بدانند که جشنواره بازی‌های رایانه ای عمار، جدی است. در مواجهه با غرب و ابزارهای مدرنش، می توان رویکردهای مختلفی اتخاذ کرد. یکی از این رویکردها، فرار است. رویکرد دیگر کاری است که عده ای می‌کنند و صرفا نقد می‌کنند. گروه سومی هم هستند که به یک فضای ایجابی می رسند و ابزارها را به نفع آرمان های الهی و ملکوتی به کار می برند. فرزندان انقلاب اسلامی از ابتدای راه، گزینه سوم را انتخاب کرده اند.

وی گفت: در این حوزه، فرصت های زیادی وجود دارد چون فضای بازی صرفا بعد فنی و هنری ندارد بلکه مسائل فرهنگی و فلسفی نیز در آن دخیل است. بازی یکی از عرصه های کاربردی است که اندیشه و تفکر دینی می تواند در آن تسری پیدا کند. کمتر کشوری در دنیا پیدا می شود که به اندازه ما، ماجرا از سر گذرانده باشد و شخصیت های اسطوره ای و مهم داشته باشد که جای کار و پرداخته شدن داشته باشند. بازی های رایانه ای هم ابعاد فلسفی دارند، هم ابعاد هنری و هم فنی. از نظر فنی، مهندسان جوان زیادی در کشور ما هستند و توانایی رزمندگان دانش در ایران بر همه مشخص است.

مسئول ستاد اجرایی جشنواره بازی های رایانه ای عمار ادامه داد: به نظرمان رسید جشنواره عمار می تواند محلی برای به هم رسیدن جریانات فلسفی، هنری و فنی کشورمان باشد. امیدوارم این جشنواره بتواند جریاناتی را که حضور دارند ولی ظهور ندارند، جلوی دید بیاورد. البته به این نکته هم اشاره کنم که تهدیدهایی که در این حوزه هم وجود دارد، در جلو آمدن ما و تهیه و تدارک دیدن برای این جشنواره، بی تاثیر نبوده است.

جلیلی در پایان با اشاره به سالروز کشف حجاب و شهادت جمعی از هموطنان در مسجد گوهرشاد گفت: این ماجرا هم جای کار زیادی دارد و آمادگی آن را داریم تا از تولیدکنندگان بازی که می خواهند در این زمینه اقدام کنند، حمایت کنیم. این پیشنهاد را هم مطرح کنم که در زمینه تولید بازی های رایانه ای، می توان از سنت وقف هم استفاده کرد.