رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: در راستای برخورد با مسئولان متخلف، تاکنون سازمان امور اراضی ۲۰۰ شهردار، دهیار و مسئول دستگاه‌های متخلف را به دادگاه معرفی کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، قباد افشار با بیان اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون ۱۱ هزار مورد تخلف تغییر کاربری ثبت شده که نسبت به سال گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است، اظهارداشت: در سال ۹۲ تعداد تخلفات شناسایی‌شده ۱۰ هزار مورد، در سال ۹۳ حدود ۱۵ هزار مورد و تعداد شناسایی‌ها در شش‌ماهه سال ۹۴ از ۱۱ هزار مورد فراتر رفته است.

وی خاطرنشان کرد: تعداد تخلفات شناسایی‌شده بدان جهت افزایش داشته است که در ۸ سال قبل برخورد با تخلفات زمین‌خواری متوقف شده بود و تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد تخلفات شناسایی  و به دستگاه‌های قضایی اعلام می‌شده است.

افشار با بیان اینکه با استقرار گشت‌های حفاظت، تعداد تخلفات شناسایی‌شده طی دو سال گذشته به ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است،  تصریح کرد: در دو سال گذشته، شناسایی موارد تخلف ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرده و برخورد قانونی و قلع و قمع مالکیت نیز ۴۰۰ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه  با پیگیری‌های صورت‌گرفته در دو سال گذشته پدیده شاندیز، پردیسان، موج خروشان و باغ فلاحت شناسایی و به محاکم قضایی معرفی شده است، گفت: با تشکیل کارگروه فراقوه‌ای برخورد با زمین‌خواری که پس از تأکیدات مقام معظم رهبری و دستور رئیس جمهوری تشکیل شده است، باغ‌های زنجان تخریب و پروژه‌های بزرگ زمین‌خواری شناسایی و به شکل شفاف در اختیار رسانه‌ها قرار داده شد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: شناسایی زمین‌خواری‌های صورت‌گرفته در اطراف طالقان نیز در دستور کار قرار گرفته و سازمان امور اراضی برای بازپس‌گیری اراضی مذکور نیز اقدام کرده است، ضمن اینکه در صورت محرز شدن تخلفات مسئولان از جمله شهرداران، معرفی آنان به دادگاه بدون هیچ چشم‌پوشی صورت خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: در راستای برخورد با مسئولان متخلف، تاکنون سازمان امور اراضی ۲۰۰ شهردار، دهیار و مسئول دستگاه‌های متخلف را به دادگاه معرفی کرده است.

افشار ادامه داد: صدور مجوزهای زمین‌خواری توسط دستگاه‌های اجرایی ثبت شده و هرگونه دستور تغییر کاربری که کمک به زمین‌خواری کرده، شناسایی و به محاکم قضایی ارجاع شده است، ضمن اینکه  تخلفات جدید در حوزه زمین‌خواری ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور درباره زمین‌خواری‌های قشم گفت: زمین‌خواری‌های صورت‌گرفته در قشم، در کارگروه برخورد با زمین‌خواری مورد رسیدگی واقع شد و در دو سطح ملی و دولتی مورد ارزیابی دقیق قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: نخست وضعیت ملی به معنای بررسی دقیق محدوده و تدوین نقشه‌های مشخص و سپس چگونگی واگذاری در منطقه در گزارش‌هایی جداگانه تدوین خواهد شد.

افشار ادامه داد: واگذاری‌ها به وزارت جهاد کشاورزی یا هر سازمان و ارگان دیگری بوده است، پیگیری و چگونگی واگذاری و روند رسیدگی به زمین‌خواری‌های صورت‌گرفته طی گزارشی به اطلاع معاون اول رئیس جمهوری و همچنین رئیس ستاد مبارزه با مفاسد خواهد رسید.

وی تصریح کرد: رسیدگی به تخلفات گردنه حیران در دستور کار کارگروه و سازمان امور اراضی قرار گرفته و بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته، تاکنون ۳۵۰ مورد ساخت و ساز که حدود ۱۰۰ مورد آن غیرمجاز بوده است، شناسایی شد ضمن اینکه برای۲۵ مورد حکم خلع مالکیت گرفته شده است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور تأکید کرد: طی نامه‌ای که رئیس دانشگاه آزاد به این سازمان نوشته، این دانشگاه خواستار بررسی وضعیت زمین‌های تحت مالکیت خود شده است.

وی اظهار داشت: تعیین تکلیف همه اراضی متعلق به دانشگاه آزاد در سراسر کشور در کارگروه ویژه در سازمان امور اراضی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

افشار با اشاره به پرونده‌های مربوط صداوسیما، گفت: به‌جز پرونده قو، تاکنون برخورد با زمین‌خواری یا تخلفی از سوی صداوسیما دیده نشده است.

وی همچنین افزود: همه زمین‌های واگذارشده به صداوسیما مورد استفاده برای راه‌اندازی ایستگاه‌های رادیو و تلویزیون در شهرهای مختلف بوده و تا بدین‌جای بررسی پرونده مالکیت صداوسیما، تخلفی دیده نشده است.