بجنورد- عضو جمعیت بانوان فرهیخته خراسان شمالی گفت : شبکه های ماهواره ای حریم خانواده ها را نشانه و تلاش می کنند تا آنچه را که می خواهند به آنان القاء کنند.

فریده شفیعی ثانی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: هدف شبكه‌های ماهواره‌ای تغییر الگوی نگرشی و رفتاری خانواده‌ها است و آنان قصد دارند با پخش برنامه های مخرب، نوع تفكر و بینش سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ما را تغییر دهند.

وی اظهار داشت: این شبکه ها، تلاش می کنند تا مصرف‌گرایی را میان تماشاگران خود نهادینه كنند و به همین دلیل با پخش برنامه های گوناگون ابتدا مغز مخاطبان خود را تسخیر و در ادامه آنچه را می خواهند به آنها القا می‌كنند.

شفیعی ثانی افزود: شبكه‌های ماهواره‌ای به دنبال كانالیزه كردن جریان‌های فرهنگی هستند به این معنا كه تمام جویبارهای كوچك فرهنگی به رودخانه اصلی كه جهان‌بینی آنهاست منتقل شود.

وی تصریح کرد: مدیران و دست اندرکاران شبکه های ماهواره ای پیروان مكتب مك لوهان هستند كه قصد دارند زبان، گفتار و بینش‌های خرده‌فرهنگ‌ها را تغییر داده و آنها را به سمت فرهنگ آنگلا ساكسون غرب ببرند.

عضو جمعیت بانوان فرهیخته خراسان شمالی افزود: القائات شبكه‌های ماهواره به مخاطبان خود تا حد زیادی تأثیرگذار است و به هیچ عنوان نمی‌توان ادعا كرد بزرگسالان از آسیب‌های آن مصون هستند و تنها باید نوجوانان و جوانان را در این خصوص واكسینه كرد.

وی با بیان اینکه البته خطربرنامه‌های شبكه‌های ماهواره‌ای برای كودكان و نوجوانان به مراتب بیشتر از بزرگسالان است، اظهار داشت: کودکان و نوجوانان با تفكرات احساساتی و دور از تعقل، به تماشای برنامه‌ها می‌پردازند، لذا تصاویر ارائه شده توسط این شبكه‌ها در ذهن كودكان نقش بسته و برای آنها الگو می‌شود و این گونه است كه صاحبان برنامه‌های ماهواره‌ای به هدف خودشان كه همان تأثیرگذاشتن در دیدگاه و تفكر كودكان است دست می‌یابند.

شفیعی ثانی سریال‌های ماهواره‌ای را عامل مهمی در تحول بسیاری ازخانواده‌های ایرانی دانست و گفت: زمانی كه اعضای خانواده ساعت‌ها به مشاهده برنامه‌های مختلف ماهواره از جمله سریال‌های خانوادگی می‌پردازند، ‌ رعایت بسیاری ازارزش‌ها از جمله حریم میان زن و مرد برای آنها كمرنگ می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هم‌اكنون دختران وپسران جوان زیادی تحت تأثیر شبكه‌های ماهواره‌ای خیلی راحت با یكدیگر ارتباط برقرارمی‌كنند، افزود: ماحصل این تاثیرات و این رفتارها به گونه‌ای است که امروز شاهد افزایش ارتباطات ناسالم و نامشروع خانوادگی هستیم و ارزش‌های خانوادگی كه در پناه آن ارتباطات میان زن و مرد نامحرم محدود می‌شد، كنار گذاشته شده است.

عضو جمعیت بانوان فرهیخته خراسان شمالی با بیان اینکه نخستین پایه‌های تربیتی یك جامعه در خانواده شكل می‌گیرد گفت: وقتی نخستین نهاد تربیتی جامعه دچار تحول شد، تبعات منفی بسیاری را با خود به همراه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: تشكیل خانواده و زندگی زن و مرد در كنار هم بدون ازدواج، یكی ازآسیب‌های شبكه‌های ماهواره‌ای در جامعه است که خانواده ها باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند.

شفیعی ثانی تاکید کرد: ادامه این روند به تخریب افکار خانواده به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان که آینده سازان این کشورند، منجر می شود که این خود زنگ خطر بزرگی برای مردم و مسئولان است.