امام جمعه بجنورد گفت: آسیب زدایی ازجامعه اسلامی و به ویژه برنامه های عزاداری به صورت تدریجی انجام و ساماندهی مراسمات عزاداری مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی ظهر دوشنبه در جلسه ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی افزود: بحث عزاداری و احترام به سیدالشهدا(ع) در جامعه دینی بسیار بالا و در حد مطلوب است، از این جهت احتیاج به توسعه عزاداری نداریم بلکه باید به فکر ساماندهی مراسمات عزاداری باشیم.

وی توجه به آسیب های عزاداری را مورد تاکید قرار داد و گفت: این آسیب ها به تدریج در عزادارایها نفوذ یافته و باید به صورت تدریجی نیزاز جامعه اسلامی رفع شود.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی افزود: باید علاوه بر مبارزه با آسیب‌ها، مراقب متزلزل شدن اساس عزاداری‌ها باشیم.

حجت الاسلام یعقوبی اظهار کرد: آسیب های موجود در برخی از عزارداری ها باعث شده تا اصل عزاداری گاها زیر سوال برود.

وی تصریح کرد: رفع آسیب ها به صورت تدریجی به نحوی است که باید هرسال یک آسیب را مورد بررسی قرار داد وآن را رفع کرد.

امام جمعه بجنورد همچنین اضافه کرد: تجمع عزاداران نسبت به سالهای گذشته رشد کرده است و در اربعین نیز باید به منظور حفظ احترام اربعین تجمع مرکزی صورت بگیرد.

وی با اشاره به پیاده روی زائران به حرم رضوی نیز گفت: یکی از مشکلات موجود در این حوزه بحث اسکان بانوان است که باید مدیریت شود.

آسیب های عزاداری به دوصورت محتوایی و شکلی شناسایی شده است

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی نیز در این جلسه گفت: آسیب های عزاداری به دوصورت محتوایی و شکلی شناسایی شده است.

حجت الاسلام علی خادمی گفت: در حوزه محتوایی قبل از عاشورا اقدام به تهیه کتابچه نوحه با سبک بومی کرده و در اختیار نوحه خوانان قرار داده شود.

وی اظهار کرد: در حوزه آسیب‌های شکلی نیز وجود طبل‌های سنگین یکی از آسیب هاست که در برخی از هئیت ها، تعداد آن به بیش از ۳۰عدد می رسد.

حجت الاسلام خادمی گفت: برای ساماندهی این موضوع بایستی پس از بازگشت هیئات از مشهد مقدس جلسات ساماندهی برگزار شود.

وی همچنین از فعالیت ۳۵هزار نفراز بانوان استان در جلسات مذهبی خانگی خبر داد و افزود: این تعداد از بانوان در حال پالایش هستند و ساماندهی آنها آغاز شده است.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با بیان اینکه پیاده روی حرم رضوی یکی از موضوعات مهم این سازمان در استان است، افزود: سال گذشته  بیش از ۴۲هزار نفر از خراسان شمالی به حرم رضوی اعزام شدند که امسال این تعداد زائر افزایش خواهد یافت.