رئیس انجمن صادرکنندگان صنایع دستی، از شناسایی بازارهای نوظهور برای صادرات صنایع دستی خبر داد و گفت:قاچاق معضل همیشگی تاجران صنایع دستی است.

مجیدرضا حریری، رئیس انجمن صادرکنندگان صنایع دستی، در گفتگو با خبرنگار مهر، از شناخت بازارهای نوظهور خبر داد و افزود: ما بر آنیم بازارهای تازه‌ای چون چین، روسیه و برزیل را بشناسیم، برای کالاهایی که داریم بازارهای بهتر و مناسب‌تری فراهم آوریم و بازارهای جدید را شناسایی کنیم.

او در پاسخ به این‌پرسش که ۲۵ درصد کل صادرات ما به چین اختصاص دارد؛ پس چگونه می‌توان این کشور را درشمار بازارهای نوظهور به حساب آورد گفت: این میزان به صادرات عمومی ما به چین تعلق دارد نه به صادرات صنایع دستی. ما باید صنایع دستی خود را به چین معرفی و برایش بازار پیدا کنیم.

حریری، به ضرورت شناخت مخاطب اشاره و بیان کرد: بازاریابی، یکی از مهم‌ترین کارهای ماست. ما باید به مراکز پژوهشی دانشگاهی سفارش دهیم تا بازارهای مختلف را بشناسند و سلیقه و پسند هر کشور را دریابند. یعنی  علاوه بر تجربیات و دانش خود صادرکنندگان، ما باید از دانش آکادمیک هم بهره ببریم.

حریری همچنین به ضرورت تعامل صادرکنندگان حرفه‌ای و توانمند با یکدیگر اشاره و بیان کرد: ما برای بازاریابی خارجی و توسعه صادرات باید به افراد توانمند و حرفه‌ای رو آورده و از حضور دوستانی که تجربه فروش صنایع دستی در عرصه‌های بین‌المللی را دارند استفاده کنیم تا بتوانیم یک نسل جدید از تاجران را در حوزه صنایع‌دستی تحویل اقتصاد دهیم.

به گفته نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، برای فروش صنایع‌دستی در خارج از کشور دو سیستم وجود دارد؛ یکی این‌که بازاریابی مستقیم در خارج از کشور صورت بگیرد و دیگر آن‌که گردشگر خارجی بیشتری وارد کشور شوند و ما بتوانیم از این طریق، صنعت هنرهای دستی در ایران را تقویت کنیم و تولید و اشتغال را افزایش دهیم. چراکه صنایع دستی، تنها یک کالای اقتصادی صرف نیست‌،بلکه رسول و سفیر فرهنگی ما هم هست.

حریری در پاسخ به این‌که ورود کالاهای چینی، یکی از مشکلات اصلی تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع دستی در ایران است گفت: عمده‌ترین مشکل ما در صنایع‌دستی، رقبای خارجی نیستند. عمده‌ترین مشکل، خودِ ما هستیم که نمی‌توانیم خوب بازاریابی کنیم. اجناس چینی که به سفارش ایرانی‌ها ساخته و وارد بازار می‌شوند‌ را نمی‌توان واردات به حساب آورد. آنچه هست، قاچاق است و قاچاق، همیشه یک معضل برای تاجران ایرانی بوده است و این مساله به یک عزم ملی و فرهنگ‌سازی گسترده نیاز دارد.