یک هنرمند صنایع دستی از امضای نامه‌ای از سوی هنرمندان به مجلس خبر داد و گفت: همه ما از تشکیل فراکسیون صنایع‌دستی مجلس حمایت کردیم و حالااعضای این فراکسیون، باید برادری خود را ثابت کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، در پی انتشار لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و انتقاد معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی به سهم اندک توجه به صنایع دستی در این لایحه حالا هنرمندان صنایع دستی هم به این لایحه پیشنهادی واکنش نشان دادند.

جمعی از هنرمندان صنایع دستی اخیرا نامه‌ای را خطاب به مجلس شورای اسلامی نوشته‌اند که این نامه به امضای پیشکسوتان و صاجب‌نظران صنایع دستی رسیده است.

نیما ذاکری سعید، از هنرمندان فعال در زمینه چرم ضمن اعلام این خبر به خبرنگار مهر بزرگ‌ترین مشکل در سازمان میراث فرهنگی را غیرفرهنگی بودن مسئولان و متولیان آن می‌داند و می‌گوید: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، یک سازمان سیاسی است و نه فرهنگی. ریاست این سازمان، دغدغه فرهنگی چندانی ندارد و معاون صنایع دستی هم اگرچه از هنرمندان حمایت می‌کند و خود را پشتیبان آنان می‌داند اما به قدرت اجرایی چندانی نداشته و نمی‌تواند، آن‌گونه که باید و شاید از حقوق هنرمندان دفاع کند.

به گفته این هنرمند فعال در زمینه چرم، نامه‌ای که به امضای هنرمندان رسیده، تقدیم مجلس می‌شود تا نمایندگان تدبیری برای اوضاع وخیم صنایع دستی بیندیشند.

ذاکری سعید، گفته‌های خود را این‌گونه ادامه می‌دهد: همه ما تلاش کردیم تا فراکسیون صنایع ذستی مجلس به بار بنشیند و حالا زمان آن رسیده که اعضای این فراکسیون، برادری خود را ثابت کنند وگرنه دولت، هیچ عزمی برای دفاع از صنایع دستی ندارد.

ذاکری سعید، دلیل پذیرفته نشدن طرح ارائه شده از سوی معاونت صنایع دستی به سازمان مدیریت را عدم شفاف‌سازی می‌داند و می‌گوید: در این طرح به موارد خوبی چون بیمه هنرمندان و بیمه بازنشستگی و فراهم آوردن پاره‌ای تسهیلات برای فعالان حوزه صنایع دستی اشاره شده بود اما این طرح نیاز به توضیح و شفاف سازی داشت. لازم بود رئیس سازمان میراث فرهنگی به عنوان معاون رئیس جمهور از آن حمایت کند اما از هیچ‌کس نمی‌توان امیدی داشت. همه وعده می‌دهند و به فکر میز مدیریت خود هستند. گفته بودند مشکل بیمه هنرمندن تا شهریور ۹۴ برطرف می‌شود اما چه شد؟ سه ماه از زمانی که وعده کرند گذشته و هیچ اتفاقی نیفتاده است.

به گفته او تاکیدات مقام معظم رهبری بر حمایت از صنایع دستی، هنرمندان را امیدوار کرده بود و حالا لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه نه تنها هنرمندان را ناامید کرده که مغایر با فرمایشان رهبر انقلاب هم هست. مگر می‌شود تا ۵ سال دیگر هیچ برنامه مدونی در زمینه صنایع دستی وجود نداشته باشد!؟